Elektrisk Jaguar er Årets Bil i Europa

0

Jaguar i-Pace er kåret som Årets Bil i Europa 2019. Men først efter fintælling mod feltets overraskende nummer to, den radikale retro-sportsvogn Renault Alpine 110.

Finale i kampen om at blive Årets Bil i Europa 2019 blev en ægte neglebider. Elbilen Jaguar i-Pace vandt, selv om den i første omgang kun var a point end dystens helt store overraskelse, Renaults hardcore-retro sportsvogn Alpine 110.

Sidstnævnte er noget så gammeldags – men også romantisk – som en letvægts-sportsvogn med en hårdtpumpet benzinmotor og fuld fokus på ultrasportslige køreegenskaber, der til overflod er pakket ind i et retrodesign som en hyldest til 60ernes originale Alpine. At en så upraktisk, politisk ukorrekt og tilbageskuende bil kan være tæt på at løbe med titlen som Årets Bil i Europa er mildt sagt en overraskelse. Men juryen, der består af 60 journalister fra 23 lande, heriblandt et enkelt medlem fra danske FDM, blev forført af bilens forrygende køreegenskaber. Og så kan man jo mistænke jurymedlemmerne for at være en flok old-school nostalgikere, der måske her havde sidste chance for hylde gårsdagens indbegreb af benzindrevet køreglæde…

Nu blev det så alligevel fremtiden i form en elbil, der vandt. Men kun fordi Jaguar i-Pace havde scoret i alt 18 førstepladser mod Alpines 16.

Fornuften blev overhalet
Den fuldt elektriske Jaguar er til gengæld en bil, der peger fremad. Batteriet rækker til godt 400 kilometers kørsel på en opladning – hvis du kan nære dig for at udnytte de 400 hestekræfter – og køreegenskaber, indretning og design scorer højt hos jurymedlemmerne. Når sejren ikke blev mere overlegen skyldes det, at Jaguar i-Pace kan være udfordret på rækkevidden og at ladetiden kan være særdeles lang, hvis du ikke har adgang til en kraftig hurtiglader.

Men sejr blev det altså til for Jaguar i-Pace, der for nylig vandt lignende hæder i lokale Årets Bil-kåringer i elbilsglade Norge og i Tyskland. En tiltrængt opmuntring for Jaguar, der satser ret kraftigt på elbiler, men i øvrigt er nede i en aktuel salgsmæssig og økonomisk bølgedal.

Efter Jaguar og Alpine tog den anderledes snusfornuftige og dansker-relevante Kia Ceed tredjepladsen – blot tre point efter vinderne. Ford Focus, der vandt titlen som Årets Bil i Danmark i suveræn stil, blev nummer fire, mens Citroën C5 Aircross, Peugeot 508 og Mercedes A-klasse tog de følgende pladser i nævnte rækkefølge.

Det er første gang i kåringens 56 år lange historie, at to biler får lige mange stemmer i finalen og første gang, at Jaguar vinder titlen.

Årets Bil i Europa 2019

Jaguar i-Pace: 250 point
Alpine A110: 250 point
Kia Ceed: 247 point
Ford Focus: 235 point
Citroën C5 Aircross: 210 point
Peugeot 508: 192 point
Mercedes A-klasse: 116 point

Læs også: ‘Bad news’ for britisk bilindustri

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation