Elektrisk koreaner er Årets Bil i Danmark

sælgers marked
Foto: Lars Krogsgaard

Plads, udstyr, design og lynladning til fair priser sikrede Hyundai Ioniq 5 titlen som Årets Bil i Danmark 2022. Svensk-kineser blev to’er.

Årets Bil i Danmark 2022 – jo, Motorjournalisternes Klub Danmark insisterer på at være fremsynede – er den koreanske elbil Hyundai Ioniq 5.

Kåringen er på mange måder historisk: Det er første gang, at et Sydkoreansk bilmærke vinder den prestigefyldte titel. Det er også tredje gang i træk, at Årets Bil er en elbil – sidste år vandt VW ID.3, mens Tesla Model 3 blev den første elbil nogensinde til at vinde den danske titel året forinden. Endelig var flertallet – nemlig fem af de syv finalister i årets kåring – rene biler. En klar indikation af, at elbiler er fremtiden, mens biler med traditionelle benzin- og dieselmotorer efterhånden kører på brændstofdampene.

Hyundai Ioniq 5 vandt titlen på flere kvaliteter. Syv af de 23 jurymedlemmer havde bilen som topscorer på deres stemmekort, og de fremhævede især Ioniq 5 for overdådig rummelighed, vellykket design, hurtig opladning ved hjælp af avanceret 800 volt teknik og masser af udstyr til fair priser.

”Designet får mange til at falde for Hyundai Ioniq 5, og skinnet bedraget ikke. Ioniq 5 er en fantastisk elbil, hvor du får meget plads, hurtige ladetider under optimale forhold og bare meget bil for pengene. Selv i basismodellen er udstyrsniveauet ganske enkelt imponerende. Rækkevidden er ikke så himmelråbende, men det opvejes til dels af lynladningsteknologien,« siger formanden for Motorjournalisternes Klub Karsten Meyland Lemche til jp.dk.

Lounge-stemning

Særligt den enorme kabineplads i Ioniq 5 tog kegler blandt jurymedlemmerne. Baseret på en platform dedikeret til elbiler, har Hyundai udnyttet muligheden for at pakke batteri og elmotor på en måde, så hjulene er skubbet helt ud i hjørnerne. Med en enorm akselafstand på tre meter er der dømt lounge-stemning i kabinen, hvilket understreges af muligheden for at gøre forsæderne til liggestole med indbyggede hvilebeslag til benene. 800 volt-teknikken, der ellers mest kendes fra super-elbiler som Porsche Taycan, udløste også point. Også selv om Ioniq 5 ikke lader helt så hurtigt ved de lave temperaturer, vi ofte har i det danske vinterhalvår.

Selv om det var første gang, at en koreansk bil vandt titlen som Årets Bil i Danmark, var sejren på mange måder ventet: Ioniq 5 er en meget vellykket elbil, der også har vundet lignende titler andre steder i verden.

polestar
Volvos kinesisk-producerede elbil, Polestar 2, blev en overraskende to’er i opløbet om at blive Årets Bil.
Polestar overrasker

Til sammenligning var det en noget større overraskelse, at det nye svenske-kinesiske elbil Polestar 2 kørte hjem med en sikker andenplads. Det er Volvo, der står bag Polestar, og det kan både ses og mærkes på model 2, der er en direkte udfordrer til Teslas fremragende Model 3. Polestar 2 er ikke den rummeligste bil i klassen, men den kører godt, er hurtig og byder på bedre finish i kabinen end sine konkurrenter. Det meget Volvo’ske design høstede også point hos juryen, mens den relativt beskedne rækkevidde trak i den anden retning.

På tredjepladsen, blot seks point efter Polestar 2, blev det til endnu en fjer i hatten for koreanerne: Hyundai Ioniq 5s søsterbil, den teknisk identiske Kia EV6, høstede nemlig også mange stemmer blandt jurymedlemmerne. Designet er meget futuristisk og byder på lidt mindre plads end i Ioniq 5. Til gengæler batteriet en anelse større, så rækkevidden er længere, mens køreegenskaberne er mere sportslige og præcise.

Hybrider kunne ikke være med

Audi Q4 e-tron blev nummer fire. Den er Audis udgave af den teknisk identiske VW ID.4, og selv om der var roser til køreegenskaber, betjening og fair priser, var det ikke nok til en topplacering.

Den helt nye Peugeot 308, der først får Danmarkspremiere efter nytår, tog femtepladsen. I første omgang ser vi den med hybrid og forbrændingsmotorer, men om et par år forventes 308 også at komme som ren elbil.

Tesla Model Y tog sjettepladsen. Den elektriske crossover sælger allerede godt, men under kåringen led den under mangel på reelle nyheder. Teknisk er Model Y nemlig en høj, SUV-agtig udgave af Model 3.

Sidst, men bestemt ikke mindst tog Mercedes syvendepladsen med den nye C-klasse. Den har masser af kvaliteter – ikke mindst spændende ladehybrid-teknik, der kan køre rekordlange 100 km på strøm alene. Priserne er dog til den høje side, og som altid koster det i Årets Bil-kåringen, hvor værdi for pengene til familien Danmark vægtes højt.

Årets Bil i Danmark 2022
  1. Hyundai Ioniq 5: 154 point
  2. Polestar 2: 119 point
  3. Kia EV6: 113 point
  4. Audi Q4 e-tron: 90 point
  5. Peugeot 308: 77 point
  6. Tesla Model Y: 73 point
  7. Mercedes C-Klasse: 64 point

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here