Energimærkning for biler bliver mere realistisk

0
172

Som køleskabe og fjernsyn får de mindst energikrævende biler nu betegnelsen A+++. Stadig mere økonomiske biler havde gjort det for let at få den bedste A-betegnelse.

Udviklingen går stærkt i bilernes verden. Med udbredelsen af stadig mindre og mere brændstoføkonomiske biler, var det efterhånden for let for nye biler at få miljøbetegnelsen A eller B. Derfor har EU og Trafikstyrelsen nu opdateret energimærkningen, så de mindst energikrævende biler får betegnelsen A+, A++ eller A+++. Sidstnævnte betegnelse kræver dog et ekstremt lavt forbrug på 34 km/l eller derover – et krav, som kun enkelte el-hybridbiler som eksempelvis Opel Ampera kan leve op til.

De nye betegnelser kendes allerede fra elektriske apparater. I bilernes verden skal de gøre det nemmere for forbrugerne at overskue markedet. Og så skal vi opdrages til, at en B-mærkning faktisk ikke er noget at prale af længere.

I praksis vil mange af de helt små biler, som der sælges flest af i Danmark, få betegnelsen A+ efter den nye skala. Da diesel- og benzinbiler ikke udleder lige meget CO2 per liter brugt brændstof er der to separate skalaer for de to brændstoftyper.

De nye energiklasser – brændstofforbrug km pr. liter

            Benzin                    Diesel

A+++ Mindst 34,3 km/l – Mindst 38,6 km/l

A++ 25,2 – 34,2 km/l        28,1 – 38,5 km/l

A+    20,0 – 25,1 km/l        22,5 – 28,0 km/l

A       18,2 – 19,9 km/l        20,5 – 22,4 km/l

B       15,4 – 18,1 km/l          17,3 – 20,4 km/l

C       14,3 – 15,3 km/l          16,1 – 17,2 km/l

D       12,5 – 14,2 km/l          14,1 – 16,0 km/l

E        11,8 – 12,4 km/l         13,2 – 14,0 km/l

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here