EQE er den elektriske E-klasse

3
708
eqe

Den næsten fem meter lange Mercedes EQE låner teknik fra flagskibet EQS, kører over 600 km på en opladning og er i Danmark sommeren 2022.

Her er en nyhed med særlig interesse for taxachauffører: På biludstillingen i München løfter Mercedes sløret for EQE, den første fuldt elektriske udgave af E-klassen, som de fleste danskere kender som taxachaufførernes foretrukne arbejdsplads.

Hvad enten du er taxachauffør, kunde eller faktisk har råd til Mercedes’ næststørste model, er der tilsyneladende meget at glæde sig til. EQE står nemlig på samme platform som det elektriske flagskib EQS, som Mercedes viste tidligere i år. Det giver adgang til teknik i absolut spitzenklasse, da EQS er den første bil, som Mercedes har udviklet udelukkende til eldrift.

eqe
Som alle Mercedes’ elektriske modeller får EQE baglygter, der løber på tværs af hele bilen. Trods designet har EQE ikke stor bagklap.
141 cm bred infoskærm

Blandt de tekniske højdepunkter er førerpladsen, der stort set er løftet direkte over fra topmodellen til EQE. Mod merpris kan du derfor få Mercedes’ såkaldte Hyperscreen, der med en bredde på 141 cm og en samlet overflade på 2.432 kvadratcentimeter kombinerer køredata, speedometer, infotainment og en ekstra skærm til forsædepassageren under ét stykke glas. Førnævnte forsædepassager kan for eksempel vælge at se en film under kørslen. For at det ikke skal distrahere chaufføren, opfanger en øjesensor eventuelle nysgerrige blikke fra førersædet – og slukker øjeblikkeligt for skærmen, hvis blikket bliver hængende ved filmen i stedet for vejen.

Omme på bagsædet er der otte centimeter mere benplads end i en E-klasse med forbrændingsmotor. Akselafstanden er overdådige 312 centimeter og med fladt gulv er der ingen tvivl om, at Mercedes byder på en positiv overraskelse for fremtidens taxakunder.

Trods den faldende taglinje i Mercedes’ såkaldte ’buedesign’, skulle der også være god hovedhøjde. Taget består nemlig af tyndt, men stærkt glas som vi kender det fra Tesla Model 3. Apropos konkurrenten fra Californien: Mercedes tager endelig udfordringen op omkring rækkevidde. Med et batteri på knapt 91 kWh netto, skal EQE angiveligt have en rækkevidde på den gode side af 600 km.

Førerpladsen er hentet fra EQS. Der er avanceret stemmestyring, men skærmen her i fuld bredde koster ekstra.
Nøjes med 400 volt

Til gengæld er motorkraften så mere beskeden, end vi kender det fra Tesla. I første omgang slipper Mercedes kun data for det, der forventes at blive ’basisudgaven’ af EQE. Den får baghjulstræk og en enkelt elmotor, der yder 210 kW, eller hvad der svarer til 286 hk. Ladekapaciteten er også relativt moderat. EQE ’nøjes’ med et elektrisk system på 400 volt, og forventes at kunne lade med mellem 170 og 200 kW. Tesla tager op til 250 kW, mens de nye elbiler fra Hyundai og Kia med kraftigere 800 volt-systemer også kan kapere mere strøm end EQE.

Nogen sinke ved ladestanderen bliver EQE dog ingenlunde: Under de rette forhold skal du regne med at kunne lade op til 300 kilometers rækkevidde i omegnen af et kvarter.

Selv om det rundryggede design lægger op til en stor, praktisk bagklap, er EQE født som sedan. Åbningen til bagagerummet er lille og kapaciteten er moderate 430 liter. Og der er ikke ekstra bagageplads i form af et lille ’frunk’ under kølerhjelmen. Den kan nemlig slet ikke åbnes – og selv hvis den kunne, ville du blot opdage, at en del af pladsen er optaget af et stort HEPA-filter, der til gengæld holder vira og bakterier ude af kabinen. Måske et meget godt bytte i disse coronatider… Om EQE kommer i en praktisk stationcarudgave som den konventionelle E-klasse fortæller Mercedes ikke noget om.

eqe
EQE er 495 cm lang og har 312 cm mellem akslerne. Bagsædepladsen er langt bedre end i E-klassen.
Filter i stedet for frunk

Med fastmonteret kølerhjelm har Mercedes måttet ty til alternative løsninger. Skal der fyldes sprinklervæske på EQE, sker det således gennem en lille klap, der vipper ud af venstre forskærm. En detalje, der ikke ligefrem gør designet mere elegant, men så har man da noget at vise naboen, som han helt sikkert ikke har set siden Audi A2, der fik sprinklervæske gennem en låge i kølergrillen… Den lille kalenderlåge forhindrer dog ikke EQE i at være ekstremt vindglat. Luftmodstandsværdien er rekordlave 0,2.

Mercedes afslører, at der kommer en kraftigere udgave af EQE på et senere tidspunkt. Formentlig med en ekstra elmotor til forhjulene og omkring 400 hk eller måske endnu mere i en AMG-udgave.

Meget mere fortæller Mercedes ikke om EQE på nuværende tidspunkt. Det behøver de heller ikke. EQE er den første, direkte rival til Tesla Model S, og alene det gør Stuttgarts nyeste elbil uhyre interessant. Flere oplysninger – ikke mindst danske priser – skal vi tættere på den danske premiere for at få. Den finder sted i løbet af sommeren 2022, men så er der også noget tid at spare op i. Eller få taget det der taxakørekort…

Porsche og Hyundai har 800 volt elektrisk system, men Mercedes nøjes med 400 volt. Det er dog stadig muligt at lade fra 10-80 pct. på ca. en halv time.

jensv@hvilkenbil.dk

3 Kommentarer

  1. Jeg synes det er tankevækkende, at et af de mest fremme mærker (S klassen har jo altid været first mover på meget ny teknologi) med enorme ressourcer, ikke kan præstere noget der er bedre end hvad en meget ung virksomhed (Tesla) spyttende på gaden for næsten TI ÅR siden. EQE er jo tilsyneladende undermotoriseret og lille bitte i forhold til en Tesla S85 fra 2012. Og næppe billigere?

    Samlekvaliteten er sikkert langt bedre end Tesla, men altså, tallene er jo allerede 10 år bagud…. 500 hk, 1000 km rækkevidde til 500 kkr, tak 😉

  2. Jeg synes Martin herover har en fin pointe i at tallene på stjernen knap matcher model S fra Tesla fra 2012.
    Det understreger blot at den evige forventning om elbiler der kan køre 1000 km og lade på to minutter er luftkasteller. Ingen er foreløbig interesseret i hverken at købe eller sælge dem.
    I øvrigt er det ikke nødvendigt for hvem har for alvor brug for de evner?
    På ferien til Gardasøen en gang om året ?
    Det kan du med nutidens teknik- du skal blot lade 20 min for hver 300 km. Har du ikke tid til det, har du ikke tid til ferie.

    Så er BMW’s forslag fra søndag til en bil nr.2 i form af en elcykel mere interessant.
    En cykel m 2 kWh batteri og en maks. hastighed på 60 km/t og en rækkevidde på 300 km.
    Tænk sig en bilproducent der anbefaler en cykel. Det er da skønt.

  3. PS.. jeg har selv netop skaffet mig en tesla, og forventer ingen praktisk besvær ift ladning. 20 min pause pr 2 timer, eller hvad der nu skal til, lever jeg fint med når jeg skal langt 🙂

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here