EU vil skærpe forbrugsmåling markant

0
447
forbrændingsmotorer

Der er alt for stor afstand mellem bilernes lovede brændstofforbrug og virkeligheden – EU på vej med skrappere krav til målemetoder, der især kan ramme dieselmotorer.

Undrer du dig også over, hvorfor du ikke kører lige så langt på literen i din bil som brochuren lover?

Så er du langt fra alene. Afvigelser på 20, 30 eller 40 procent er helt almindelige. På redaktionen får vi ofte mails fra folk, der højlydt undrer sig over, hvorfor de kun kører 15 km/l i gennemsnit når den glittede brochure hos bilforhandleren lover et snit på 20 km/l.

I Bruxelles har de også undret sig i flere år. Ifølge den såkaldte EU-norm, der er en laboratoriemåling af alle nye bilers gennemsnitlige brændstofforbrug, har bilfabrikkerne ganske vist formået at få deres nye modeller til at kære væsentligt længere på literen gennem det seneste årti.

Store forbedringer – på papiret
Dermed lever bilfabrikkerne op til EU’s stadigt skrappere krav om at mindske både CO2-udslip og motorernes udslip af sundhedsskadelige partikler. Men nye undersøgelser afslører, at forbedringen mest er forekommet i laboratorierne og brochurerne. Ude i virkeligheden, hvor der er trafikale køer, modvind og bilejerne aldrig kører som bilfabrikkernes professionelle ‘spareeksperter’, bruger motorerne væsentligt mere benzin og diesel end bilfabrikkerne lover. Ifølge en ny EU-rapport er op til en tredjedel af de forbedringer, der er sket i perioden 2002-2010 således opstået som følge af det, EU kalder ‘kreative målemetoder’. Det skriver det svenske bilsite automotorsport.se.

Kreative målemetoder dækker over, at bilfabrikkerne benytter sig af tricks som at slå sidespejlene ind, tape alle åbninger i karrosseriet til og pumpe dækkene hårdt op, når de udfører brændstofmålinger af deres nye bilmodeller. Det lyder som fusk, men faktisk udnytter fabrikkerne blot, at reglerne for brændstofmålinger er fulde af smuthuller.

Men ifølge flere medier har EU nu fået nok af bilfabrikkernes hittepåsomhed. Ifølge nyhedsbureauet Reuters er EU på vej med en ny EU-norm, der bliver endnu skrappere end den allerede annoncerede målemetode, kaldet WLTP. Den nye norm, der endnu ikke har fået et navn, kan angiveligt være klar om et års tid. Blandt de skærpelser, som EU barsler med, er krav om at rykke brændstofmålingerne ud af laboratorierne og over på rigtige veje, et stop for de førnævnte kreative fortolkninger af reglerne og ikke mindst fælles krav til benzin- og dieselmotorer.

Det sidste kan få stor betydning. I modsætning til benzinmotorer slipper dieselmotorer nemlig for at få målt forbruget ved en koldstart ved minus syv grader. Det svenske automotorsport.se påviste sidste år, at netop dieselmotorers udslip af de sundshedsskadelige Nox-partikler stiger med op til 600 procent ved kørsel i minusgrader. Tvinges bilfabrikkerne til at leve op til kravene ved koldkørsel, kan det fordyre dieselmotorer markant.

Smoggen lægger sig også over Europa
Når EU er ved at miste tålmodigheden med de urealistiske brændstofmålinger, skyldes det ikke blot, at mange forbrugere føler sig vildledt af den eksisterende EU-norm. I praksis lever bilerne slet ikke op til de målsætninger, som EU har sat for at nedbringe både CO2- og partikeludslip fra bilmotorer. Resultatet er, at det ikke længere kun er metropoler som Los Angeles og Beijing, der har voldsomme problemer med smog. I europæiske storbyer som London og Paris er der flere gange målt alarmerende højt udslip af partikler som blandt andet Nox.

Læs også: EU-tal for forbrug skal mere være realistiske

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here