Facelift giver BMW 3-serie mere skærmtid

bmw 3-serie

BMW 3-serie får et markant facelift med nye forlygter, kæmpeskærmen fra den elektriske i4 og alle de velkendte motorer. I Danmark til juli.

Tre år efter lanceringen af den syvende generation BMW 3-serie er det blevet tid til et midtvejsfacelift. Og tyskerne nøjes ikke bare med par overfladiske, kosmetiske korrektioner, men ændrer både teknik og design på vigtige punkter. 3-serien er nemlig fortsat en kernemodel for BMW: Selv i en tid, hvor mange bilkøbere vælger høje SUV’ere, er der fortsat så mange kunder til ’den ultimative køremaskine’, at hver syvende BMW, der triller af samlebåndene, er en 3-serie.

Største update finder vi i kabinen. Bogstaveligt talt. Når den ansigtsløftede 3’er kommer til Danmark til juli, har den samme kæmpeskærm til speedometer og infotainment som vi kender fra elbilerne i4 og iX. Det vil sige et 12-tommers display bag rattet, der fortsætter i et 15-tommer bredt display i midterkonsollen til navigation, lyd og diverse apps. De to skærme hænger sammen som en let buet enhed – deraf navnet ’curved display’.

bmw 3-serie
Med faceliftet får 3-serien samme kurvede display som elbilerne i4 og iX.

BMW benytter lejligheden til at pensionere de klassiske knapper til fx radio og ventilation. Det, og meget andet, styres nu fra den store centerskærm. Flot og enkelt – men også mindre trafiksikkert, fordi du bliver nødt til at kigge på skærmen for at betjene den.

Altid automatgear

Længere nede – i midterkonsollen mellem sæderne – er der også ryddet op. BMWs lille, elektroniske gearvælger er nu forvandlet til en diminutiv skydeknap, der styrer det otte-trins automatgear. Der er ikke andre muligheder, for med faceliftet er det endegyldigt farvel til manuelt gear i 3-serien.

Stiger vi ud af bilen, springer to ting i øjnene: Fronten er komplet redesignet med dobbeltriller i den ikoniske ’nyregrill og mandelformede forlygter, der ikke længere har et hak i den nederste kant. Bagude holder BMW fast i de L-formede baglygter. Til gengæld har især Touring-udgaven fået et stort, sortlakeret ’skjold’ der både rummer et par luft-diffusorer og udstødningsrør i større diameter end før.

I den anden ende af udstødningsrørene fortsætter BMW 3-serie med velkendte motorer. Det vil sige firecylindrede benzin, diesel eller ladehybrid-motorer samt et par topudgaver som M340i og M340d med sekscylindrede rækkemotorer. Alt tyder nemlig på, at 3-serien i modsætning til flere andre BMW-modeller, også vil komme i andet end ladehybridudgaver.

Bagfra kandes faceliftet på det sorte ‘skjold’ nederst på kofangeren.

Hvad de skal koste ved vi til gengæld endnu ikke. I Tyskland stiger priserne i omegnen af hele 10 pct., så bliv ikke overrasket, hvis modellen også bliver dyrere herhjemme. Til gengæld kommer der mere standardudstyr i 3-serien. Detaljer som navigation, tre-zonet klimaanlæg og p-sensorer for og bag er fremover altid en del af pakken i en 3’er.

Rent elektrisk platform i 2025

Et andet interessant, men foreløbig ubesvaret spørgsmål er, om den nye 3-serie også kommer i en rent elektrisk udgave? Det skulle ligge fast, at BMW laver en elektrisk 3-serie på samme måde som fabrikken har forvandlet SUV’en X3 til elbilen iX3. Ind til videre bliver det dog kun til det kinesiske marked. Men i 2025 stiger spændingen med sikkerhed: Her lancerer BMW en ny platform udelukkende til elektriske modeller – og en af dem bliver en helt ny, elektrisk 3-serie.

Om det dermed er ’auf wiedersehen’ til en 3-serie med forbrændingsmotorer, er dog endnu ikke afklaret.

Forlygterne er nye – LED-kørelyset vender nu opad.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here