Faldende oliepriser sælger store biler

2014 blev rekordår for USA’s bilindustri – og et comeback for de helt store biler som SUVere og pick-up trucks. Samme tendens ses i Danmark.

Glæder du dig over, at de over de seneste måneder er blevet rigtig billigt at tanke benzin og diesel herhjemme, så er det intet mod, hvad forbrugerne i USA oplever. Her koster en liter benzin nu 3,80 kr. Det er et fald på 31 pct. i forhold til for et år siden og hele 37 pct. mindre end i juni 2014, hvor prisen toppede på 6 kr. pr. liter benzin, skriver Financial Times/Politiken.

De faldende oliepriser og den hurtigste vækst set i amerikanske økonomi i ti år – fem pct. alene i tredje kvartal af 2014 – sætter skub i bilsalget ’over there’, og 2014 blev et af de bedste år længe for amerikansk bilindustri, der for fem år siden var på sammenbruddets rand.

Således steg bilsalget i USA i december samlet med 13 pct. i forhold til samme måned året før, skønner Chrysler – den amerikanske del af Fiat Chrysler Automobiles.

De faldende oliepriser gavner især de amerikanske bilproducenter, der fortsat satser på de store, benzinslugende SUV’er og pick-up’er.

Størst er salgsfremgangen hos Chrysler, der fremstiller Jeep (billedet) og Dodge Ram pickup. Salget i december toppede samme måned i 2013 med 20 pct. USA’s største producent, General Motors, følger i hælene med en fremgang på 19 pct. i december. Kun Ford skuffede med en fremgang på blot 1,4 pct. i julemåneden.

Michelle Krebs, der er analytiker ved bilhandelsportalen autotrader.com, siger til Financial Times/Politiken, at branchen kan se tilbage på et ’stjerneår’.

”Hvis man solgte pick-upper og SUV’er, var det et endnu bedre år,” konkluderer hun.

Danskerne vælger også lidt større biler
Ud over den lave oliepris og vækst i økonomien giver også den ekstremt lave rente de amerikanske forbrugere ekstra lyst til at købe ny bil. Redaktør på Hvilkenbil.dk, Jens Velling, mener vi kan se en lignende udvikling herhjemme.

”Så snart brændstofpriserne dykker, falder familien Danmarks fokus på, hvor langt deres bil kører på literen, så der vil være forbrugere, der på grund af olieprisfaldet vælger at beholde deres ældre ’benzinsluger’ i stedet for at skifte den ud med en mere brændstofeffektiv. Andre vil til gengæld købe en lidt større ny bil – selv om den kører lidt kortere på literen – end den mini- eller mikrobil, de egentlig havde tænkt sig,” siger Jens Velling.

Han afviser dog, at der for alvor kommer gang i de helt store biler herhjemme igen – trods de lave benzinpriser.

”Set med dansker-øjne hører de store SUV’er som Audi Q7 og Porsche Cayenne endegyldigt en anden tid til, den slags firehjulede dinosaurer ser jeg ikke noget nævneværdigt comeback for herhjemme. Men der er ingen tvivl om, at flere danskere vil fristes til at rykke en bilklasse eller to op, hvis de lave oliepriser fortsætter. For langt de fleste handler det dog om at rykke fra miniklassen og op i den lille mellemklasse,” slår han fast.

Ifølge tal fra De Danske Bilimportører kan tendensen allerede anes. I 2014 steg salget i klassen for store biler og luksusbiler med ca. 800 biler. De udgør dog fortsat kun godt to procent af det totale bilsalg herhjemme.

Læs også: Benzinpriser – 2015 bliver et billigt år

henrikh@hvilkenbil.dk  

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here