FDM: Pas på importerede brugte elbiler

brugte elbiler

Ikke alle brugte elbiler fra udlandet har samme udstyr som de ’danske’. Det kan give skuffelser efter købet, lyder det fra FDM.

Der kan være penge at spare ved at købe en brugt elbil, der er importeret fra at andet land i Europa. Men du skal gøre hjemmearbejdet ordentligt for at sikre, at du får det rigtige udstyr og den rigtige tryghed med i handlen. Det skriver fdm.dk.

Efterspørgslen på elbiler er vokset markant de seneste par år. Også salget af brugte elbiler er steget – med over 300 pct. i 2021, og der importeres mange brugte elbiler til Danmark fra udlandet.

Men her skal man være ekstra opmærksom, advarer bilist- og forbrugerorganisationen FDM. Det er nemlig ikke alle udenlandske elbiler, der er udstyret på samme måde som de ’danske’ elbiler.

De brugte elbiler fra udlandet giver i øjeblikket travlhed hos FDMs rådgivning, hvor antallet af henvendelser omkring brugte elbiler er steget markant. 

“Når medlemmerne spørger ind til brugte elbiler, så er det primært de næsten nye elbiler, som ofte er importeret. Der er typisk tale om biler, der kun har kørt mellem 5.000 og 10.000 km,” siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent i FDM rådgivning. 

Forskel på udstyr

En af de udfordringer, som elbilkøberne møder, er navngivningen. Bilmodellerne hedder typisk det samme, men det er ikke en garanti for, at den importerede elbil har det samme udstyr som den danske udgave.

“Det er især udstyr til kørsel i koldt klima, som kan mangle på de importerede elbiler. Det er vinterpakker med ratvarme, sædevarme samt især varmepumpe, som ikke er standard på biler, der kommer fra Sydeuropa. Derfor skal man tjekke, at udstyrsniveauet passer til ens ønsker og behov herhjemme,” lyder rådet fra Yasser Abaiji på fdm.dk.

Forskel på opladning

Der kan også være forskel på bilens lademuligheder. Nogle biler produceres både med en- og tre-faset opladning, og det påvirker, hvor lang tid en opladning tager hjemme. Forskellen kan eksempelvis være enten seks eller 18 timer, så det er ikke uvæsentligt i forhold til ejerglæden ved en elbil.

Mange elbilister er ifølge FDM glade for den sikkerhed, der er i en nødlader. Men herhjemme er standarden, at de højst kan lade med 6 ampere, mens en nødlader i udlandet kan være kraftigere, og dermed er der større risiko for brandskader. Også stiktyperne i udlandet er typisk anderledes end herhjemme. Derfor kan du være nødt til købe en dansk nødlader, som sagtens kan koste et par tusinde kroner.

Forskel på garanti

Endelig skal du være opmærksom på den importerede elbils garanti, råder FDM.
Selvom bilerne bliver bygget på samme fabrik, så er garantiforholdene afhængige af, hvilket land bilen er blevet indregistreret i første gang. Derfor er det en god idé at undersøge, hvilke garantiforhold der gælder for den importbil, du er ved at se på. Du kan evt. henvende dig til importøren af det pågældende mærke eller en mærkeforhandler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here