Ford udvider Focus ST-familien med dieselmedlem

GTI skal også rime på langt på literen – derfor kan Ford Focus ST fremover også fås med 185 hestes turbodiesel som alternativ til den mere tørstige benziner.

En sportsvogn kan nu om dage godt have en barsk dieselmotor i stedet for en hidsig benzinmotor. For eksempel har dieselmotorerne for længst holdt deres indtog i det legendariske 24-timerløb Le Mans, hvor Audi tog sejren i dette års løb.

Nu går der også diesel i GTI’en Ford Focus ST, som i den kommende generation, der kommer til landet i starten af næste år, får et kvikt familiemedlem med en to liter stor TDCi motor med 185 hk. Den når 0-100 km/t på blot 8,1 sekund og topfarten er 217 km/t.

Hvis man træder lidt mere varsomt på speederen, skulle det kunne lade sig gøre at få nye diesel ST’er til at køre på den rigtige side af 22 kilometer på én liter brændstof, ligesom CO2-udledningen kan presses helt ned på 114 gram pr. kørt kilometer.

Med massive 400 Nm har diesel ST’en et bundtræk, der gør overhalinger til en leg. Acceleration fra 80 til 120 km/t tager blot 9,7 sekunder i sjette gear.

Benzinudgaven er dog fortsat mere heftig. Focus ST får en opgraderet version af den roste 2,0 EcoBoost motor med turbolader, variabel ventil-styring og direkte benzinindsprøjtning, der leverer maksimale 250 hk ved 5.500 omdrejninger og sender ST’en fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Topfarten er 248 km/t. Ved økonomisk kørsel præsterer EcoBoost varianten af Focus ST 14,7 km/l og 158 g udledt CO2 pr. kørt kilometer.

Kraften fra begge motorer bliver tøjlet af en seks-trins manuel gearkasse, der ifølge Ford har kortere og mere præcise gearskift. Gearkassen er individuelt kalibreret til henholdsvis benzin- og diesel-udgaven.

Ford oplyser også, at Focus ST har fået strammet chassiset op, ligesom affjedring og styretøj er blevet mere direkte og dynamisk. Sportsaffjedringen byder på helt nyudviklede fjedre foran og en anden kalibrering af støddæmpere både for- og bag.

Udseendet på den nye Focus ST har også fået et pift. Den er blevet både bredere og lavere. Den næsten skulpturelle kølerhjelm og de smallere forlygter giver ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere. Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør understreger det sportslige udtryk.

Sort lygte-indramning , ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge fuldender billedet. Ud over de kendte ST-farver Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red, er der tilføjet to nye nuancer: Deep Impact Blue og Stealth, som er en mørk grå.

I kabinen er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. Der er færre knapper, men ST-signaturen med tre centralt placerede displays, der viser henholdsvis turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt. Et nyt, fladt læder-sportsrat, Recaro sportssæder, krom-finish på gearknop, dørhåndtag og paneler samt ST pedaler understreger, at det ikke blot handler om transport men også sport.

Mere sikkerhed i Focus
I lighed med den nye Ford Focus, som lanceres senere i år, byder ST’en på en række af Fords prisvindende førerassistance-systemer, inklusiv anden generation af det stemmestyrede infotainment-system, SYNC. Systemet, som er koblet sammen med en otte tommers HD touchscreen, giver mulighed for at styre alt fra musik over navigation og klimakontrol til mobiltelefoni.

På sikkerhedsfronten er der også oprustet. Den nye Focus ST har Adaptive Front Lightning, som tilpasser Bi-Xenon forlygternes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, retning og afstanden til objekter i køreretningen. Cross Traffic Alert er også en ny feature på Focus ST. Systemet advarer hvis der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Risikoen for at lave buler i den nye Focus ST er væsentlig reduceret med anden generation af Fords ‘Active City Stop’ – et anti-kollisions-system, der virker ved hastigheder helt op til 50 km/t. Endelig er den nye ST også udstyret med ‘Lane Keeping Aid’, som justerer styringen hvis føreren er uopmærksom.

Den nye Focus ST fås både i en 5-dørs og stationcar udgave. Priserne foreligger der endnu ikke noget om, men i dag starter prisen for Focus ST lige under 444.000 kr. inklusiv levering.

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here