Forstå dit dæk med nyt EU-mærke

0

EU indfører dækmærke i stil med miljømærket for køleskabe og elpærer. En skala fra A til G skal give forbrugerne et hurtigt overblik over dækkenes bremseevne, støj og rullemodstand.

Dæk er noget af det vigtigste udstyr på bilen med enorm betydning for bremselængder, komfort og brændstoføkonomi.

Men for de fleste forbrugere er det svært at finde rundt i de forskellige mærkers forskellige kvaliteter. Alle dæk er jo sorte, runde og lavet af gummi – så hvorfor ikke bare købe de billigste?

Nu kommer EU forbrugerne til undsætning med et nyt mærke, der skal gøre det nemmere for ikke-eksperter at vælge de bedste dæk. Som vi kender det fra køleskabe og elpærer bedømmes alle dæk fremover på en skala fra A til G. Mærkningen vurderer tre egenskaber: Dækkets bremseevne på våd vej – her falder bogstavkarakteren med et trin, hver gang bremselængden fra 80 km/t øges med seks meter. Dækkets rullemodstand og dermed betydning for brændstofforbruget vurderes også: Et klasse A dæk vil have 6,5 procent bedre brændstofforbrug end klasse G. Det betyder, at hvis man kører 10.000 km, så vil dæk i klasse A spare 50 liter brændstof i forhold til klasse G. Endeligt opgives det støjniveau, som måles udenfor bilen.

Dækmærke fortæller kun en del af historien
Selv om mærkningen giver forbrugere en letforståelig og sammenlignelig vurdering af markedets dæk, møder EU-kampagnen også kritik for at være for simpel. Bl.a. bilklubben FDM mener, at EU’s nye mærke kun viser et lille udsnit af den forskel, der er på gode og dårlige dæktyper. Blandt andet fordi mærket ikke medtager en vurdering af dækkets indvendige støjniveau, slidstyrke eller egenskaber på tør vej. Forbrugerne bør derfor stadig læse de mere detaljerede tests, som bl.a. FDM er med til at lave hvert år, mener bilklubben.

Dækbranchen er relativt positiv og håber, at det nye EU-mærke vil være med til at luge ud i de (dårlige) discountdæk, som der sælges rigtigt mange af herhjemme.

EU’s dækmærke træder i kraft for alle dæk produceret efter 1. juli. Forbrugerne vil dog først støde på mærket, når dækkene når frem til forhandlerne i løbet af efteråret.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation