Fremtidens bilsæde giver dig en varm velkomst

Det intelligente bilsæde forkæler dig og gør køreoplevelsen endnu mere behagelig med massage, ventilation og støtte ved  kurvekørsel  indbygget i  sædet. Snart også i billigere biler.

Udstyr, som før var forbeholdt luksusbiler, vinder indpas i den  almindelige bilpark.

På disse dages Frankfurt  Motor Show præsenterer Continental, der foruden dæk, også  udvikler elektronik og andet udstyr til biler, en prototype af et sæde med alle  de teknologier, der er mulige i dag. Prototypen tilbyder massage og  ventilation/varme. Det hele kan på forhånd indstilles til brugerens specifikke  ønsker.

Det nye er, at luksussæderne er på vej til biler i lav- og mellemprisklassen. Continentals mål er at udbrede teknologier og muligheder, der ellers er forbeholdt biler i luksusklassen, biler i mellemklassen. Det gælder eksempelvis den teknologi, der  automatisk indstiller ryglæn, sæde, ventilation og varme til den enkelte bruger  og sikrer, at kroppen støttes optimalt.

I nogle sæder er der op til 11 elektriske motorer til at sikre den rette tilpasning. Alt sammen styret af ét  tryk på en knap , der sørger for, at sædet straks indstiller sig til den pågældende bruger. Teknologien kan også integreres med bilnøglen eller smartphone, så man med et tryk på nøglen eller telefonen kan indstille sædet,  allerede inden man sætter sig ind i bilen. Man kan for  eksempel bruge sin computer eller tablet til at skræddersy et program, så alt  omkring sædeindstilling, massageprogram og komfort er tilpasset ens eget  behov.

“Denne  teknologi kan leveres i flere niveauer og kan derfor også være aktuel i biler i  lav- eller mellemprisklassen,” siger Georg Nielsen, administrerende direktør i  Continental Dæk Danmark A/S i en pressemeddelelse.

Kølig bag og nakke
Det moderne  bilsæde indeholder også ventilation, varme og aircondition. Sæde og ryglæn kan  indstilles med hver sin temperatur i op til fire zoner. Tilsvarende kan ventilationssystemet sikre en behagelig temperatur i sæderne, uanset hvor varmt der ellers er i bilen. Små ventilatorer suger luft ind i sæderne nedefra og  fordeler den kølige luft ud til sædets overflade. Et andet system, hvor  ventilatorerne er bygget ind i nakkestøtterne, sørger for en behagelig temperatur omkring nakke og skuldre.

I den mest avancerede ende af sædekomfort har Continental udviklet et dynamisk system, hvor  små luftpuder integreres i sædet. Ved hjælp af disse kan sædet ændre  indstilling, så sædets hældning for eksempel tilpasser sig, når man kører gennem  en kurve.

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here