Funktionel folkevogn er tilbage

Caddy

For første gang rykker den varevognsbaserede VW Caddy over på den fine MQB-platform – til gavn for både plads, elektronik og køreegenskaber.

Der var engang – længe før SUVerne ryddede bordet – hvor pladskrævende familier drømte om en MPV. Og hvis den var for dyr, kunne de få endnu mere plads i rustikke omgivelser i en varebilsbaseret Citroën Berlingo.

Jo jo, sidstnævnte gruppe af bilkøbere måtte finde sig i spot, hån og latterliggørelse, men når der skulle transporteres barnevogne eller saml-selv-møbler fra Ikea, fik de lov til at le sidst: Funktionaliteten og rummeligheden var og er simpelthen i en klasse for sig i en Berlingo og klassekammerater som Peugeot Partner og Renault Kangoo.

Selv tyske VW måtte overgive sig efter at have set Berlingo køre med en stor del af dette lidt uglesete marked. Svaret var Caddy – en tro, tysk kopi af den franske original, der også opnåede pæn succes.

Kvadratisk, praktisk… Få biler er mere rummelige end VW Caddy. Bagagerummet sluger op til 2.556 liter…

I dag er biltypen klart på retur. Bilerne er blevet billigere og mange bilkøbere har fået flere penge at købe for. Det er sjældent nødvendigt at ’nøjes’ med en let ombygget varevogn, hvis man skal have plads til hele familien.

Men Berlingo og Co. er ikke helt uddød. I 2019 lancerede Citroën tredje oplag af Berlingo, der udover at være kvadratisk, praktisk og bedre end nogensinde også er nærmest chokerende komfortabel og støjsvag. (Ved godt, det lyder utroligt, men prøv den selv).

Deler teknik med Golf

Helt efter planen er VW derfor klar med en ny Caddy. Og for første gang er den rustikke familiecontainer baseret på den avancerede MQB-platform, der også er grundlag for fine biler som VW Golf og Audi A3.

MQB-teknikken giver Caddy flere fordele. Først og fremmest er den helt up-to-date på sikkerhedsudstyr og infotainment. Køreegenskaberne bør også få et løft. Og så er den vokset hele 73 mm mellem akslerne. Akselafstanden er nu 276 cm – vi nærmer os Passat-niveau – og det bør alt andet lige gøre den i forvejen altslugende Caddy til et ægte raumwunder.

På andre områder kan Caddy ikke køre fra, at den oprindeligt er udviklet til at være en hårdfør varebil uden sideruder. Blød plastic og tykke velourtæpper leder du forgæves efter i kabinen. Der er også kun to motorer at vælge imellem. En 1,5 liters turbobenziner, der er ’detunet’ til 114 hk. Og en nyudviklet to-liters diesel, der endnu mere skruet ned for til blot 102 hk.

Hårdkogt og rustik. Sådan er førerpladsen i VW Caddy, men også gennemført funktionel og praktisk.

Den er dog topmoderne, og med partikelfilter og Twin dosing-system skulle den nye TDI’er angiveligt være blandt de reneste dieselmotorer i verden. Det kan så lyde lidt hult, når det kommer fra mærket, der stod bag den såkaldte ’dieselgate’, men lad det nu ligge..

Ikke direkte billig…

Priserne er henholdsvis 265.000 og 255.000 kr. og det kan til gengæld vise sig at blive Caddys største udfordring. Helt billigt er det ikke – medmindre du regner kvadratmeterprisen ud, hvilket en del af kunderne i denne klasse faktisk gør.

Sagen er bare, at basisudgaverne tenderer det skrabede, når man kigger på udstyret. Vil du have nogle af de lækre detaljer, der efterhånden er standard i andre VW-modeller, må du betale for det. Det gælder ting som adaptiv fartpilot, klimaautomatik, læderrat og LED-lygter. Prisen for metallak på 12.000 kr. er nærmest heftig. Omvendt kan du for 17.000 kroner få to ekstra bagsæder, og dermed få en syv-personers storfamiliebil fra 272.000 kr. Det er ikke helt skævt. Så hvis du vil have langt mere plads og en helt anden stil end en moderigtig SUV tilbyder, kan Caddy være et spændende alternativ…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here