Gasbiler gør comeback i Danmark

Nye afgiftsregler sidestiller gasbiler med dieselbiler og gør gasdrift til et miljøvenligt, men dyrt alternativ til diesel og benzin. VW er klar med seks gasbiler til det danske marked.

Efter mange års fravær gør gasbiler comeback i Danmark. To lovændringer, der præmierer gasbiler for deres relativt lave CO2-udslip gennem et fradrag i registreringsafgiften og en lavere ejerafgift, gør gasbiler til et reelt alternativ til benzin og dieseldrevne biler.

VW Up bliver blandt de første gasbiler herhjemme - men merprisen er over 30.000 kr.
VW Up bliver blandt de første gasbiler herhjemme – men merprisen er over 30.000 kr.

Sådan da. Det koster nemlig penge for bilfabrikkerne at udstyre en almindelig bil med en ekstra tank til gas og modificere motoren, så den både kan køre på gas og benzin. Regningen sendes videre til forbrugeren. I Danmark sørger registreringsafgift og moms for at tredoble prisen på den miljøvenlige ombygning. Resultatet er, at selv om eksempelvis VW lancerer seks forskellige modeller til gasdrift, bliver salget formentlig til at overskue – man skal i hvert fald være meget miljøinteresseret for at lægge 30.000 – 75.000 kr. ekstra for at kunne køre på gas.

Gasbiler er fortsat væsentligt dyrere
Merprisen skal nemlig tælles i adskillige tusinde kr. Den gasdrevne udgave af VW’s populære Up er et godt eksempel: Som Eco Up med mulighed for at køre på gas, koster den lille folkevogn 130.000 kr., mens den almindelige udgave, der udelukkende kører på benzin fås for omkring 100.000 kr. Udover Up er VW også på vej med gasdrevne udgaver af bl.a. Golf, Touran og Passat.

Hos Fiat, der også er på vej gasbiler, oplyser den danske importør, at merprisen fra fabrikken for at klargøre en Punto til gasdrift er ca. 16.000 kr. Hertil kommer registreringsafgift, og så ender merprisen for miljøinteresserede danske bilkøbere på 56.000 kr.

Ikke desto mindre er lovændringen et markant rygstød til gasbiler. Førnævnte VW Eco Up skulle have kostet 178.000 kr. – lovændringen har altså reduceret prisen med næsten 50.000 kr.

Sammen med lovændringen har regeringen afsat 20 mio. kr. til over de næste tre år at udbygge antallet af tankstationer, hvor man kan tanke gas. Formålet er at sænke CO2-udslippet fra bilerne. I hvert fald i en overgangsperiode inden brint- og el-biler for alvor bliver et reelt alternativ til benzin- og dieseldrevne biler.

Gasbiler har tanke til både gas og benzin og kan køre på begge drivmidler.
Gasbiler har tanke til både gas og benzin og kan køre på begge drivmidler.

Teknisk er det relativt enkelt at ombygge biler til gasdrift. Udgangspunktet er en  benzindrevet bil, der får tilføjet en gastank og modificeret motoren, så den både kan køre på gas og benzin. Præstationerne er omtrent de samme – både hvad angår motorkraft og brændstoføkonomi. Udgiften pr. km er også stort set identiske, hvad enten man kører på gas eller benzin. Gasbiler gavner først og fremmest miljøet: Hvor en VW Eco Up udleder omkring 100 gr. CO2 pr. km, sænkes CO2-udslippet til 79 gr. på gasdrift.

Læs mere: Elbiler kan ende som det rene gas

jensv@hvilkenbil.dk

3 Kommentarer

  1. Interessant at læse gasbiler måske vinder frem igen, efter at være forsvundet.. Jeg monterede gasanlæg i biler (bla taxier) og servicerede dem tilbage i 1970 på et værksted der lå på Vingelodden i København. Det hed Dansk Bilgas Service…

  2. Jeg husker også dengang nogle biler var forsynet med gasanlæg. Min kørelærer havde en BMW der var forsynet med gasanlæg, hvilket jeg især husker, fordi den løb tør for gas i en af timerne, sådan at den begyndte at hoste, så skulle der lige drejes på et håndtag inde i kabinen for at stille om til benzin, derefter gik det fint igen til nærmeste tankstation.

    Det forekommer mig også at kunne huske noget om, at det i begyndelsen var mærkbart billigere at køre på gas… Indtil regeringen blev opmærksomme på dette forhold og derfor lagde så meget mere afgift på gas, at det økonomisk ikke længere kunne betale sig at køre på gas… selv ikke hvis bilen allerede var forsynet med gasanlæg.

  3. I det gamle Østeuropa kørte busserne på gas og rigtig mange alm biler også, og det gør de stadigvæk. Men i lille Danmark har vi i mange år haft dårlig ledelse af dette lille land – jo mere vi sviner, des bedre er det, for så kan de snakke om klimaet og ingenting gøre ved det, desværre.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here