Har du også rækkeviddeangst?

rækkeviddeangst

Modvind i koldt vejr skabte rækkeviddeangst på køreturen i elbilen. Og fik Hvilkenbils Jens Velling til at overveje sin holdning til elbiler.2021

Begrebet rækkeviddeangst spøger stadig, når vi taler elbiler. Hvor langt kan moderne elbiler køre på et fuldt opladet batteri i virkelighedens verden, er et spørgsmål, som læserne stiller igen og igen. 400-500 kilometers rækkevidde efter den angiveligt realistiske WLTP-norm lyder jo meget betryggende. Sagen er bare, at når virkeligheden for alvor trænger sig på med lave danske temperaturer, regnbyger og længere motorvejsstrækninger mister selv de nyeste elbiler foruroligende hurtigt gnisten.

Så jeg kan godt forstå, at læserne spørger til rækkevidden. Og trods stadig flere attraktive elbiler på markedet, der både lover lang rækkevidde og hurtig opladning, kan jeg selv blive ramt af rækkeviddeangst. Til alle jer, der overvejer at skifte benzin eller diesel ud med strøm og derfor stiller en masse relevante spørgsmål, kommer her en oplevelse fra elbilernes virkelige verden:

For nylig havde redaktionen endnu en elbil til test. En VW ID.4, som vi med fuldt opladet batteri og en WLTP-rækkevidde på 500 km ville teste på en semilang køretur fra Aarhus-området til Struer og tilbage igen. 145 km i nordvestlig retning ad lande-, motortrafik- og motorvej – og derefter samme vej tilbage. Sammenlagt 290 kilometer, hvilket ikke burde været noget problem for Wolfsburgs nyeste vidunder.

rækkeviddeangst
VW ID.4 har det – som alle elbiler – svært med modvind og kulde. Trods en WLTP-rækkevidde på 500 km, havde vi svært ved at nå 300 km.
Modvind og kulde dræner batteriet

Turen startede da også med en frisk melding fra batteriet: 100 pct. strøm på alle celler, hvilket elektronikken umiddelbart anslog til 440 kilometers rækkevidde. Fair nok. Det var også kun 3-4 grader varmt og kulde er elbil-batteriernes største fjende. Du kender det fra din mobiltelefon, som hurtigt går kold, hvis du har den med ude i lave temperaturer.

Modvind er heller ikke godt. Slet ikke i en høj SUV-type som ID.4, der i sagens natur skal skubbe mere luft end eksempelvis en lavere Tesla Model 3. Desværre lød vejrudsigten på noget nær stiv kuling fra nordvest – altså stik modvind for vores ID.4 på første halvdel af turen.

Flinke som vi er, besluttede vi derfor, at farten på intet tidspunkt måtte overstige 110 km/t.

Det viste sig at være et klogt valg. Allerede efter få kilometers kørsel i den stride modvind, begyndte kørecomputeren at genberegne rækkevidden. I runde tal røg der cirka 80 km af den forventede rækkevidde, hver gang vi tilbagelagde 50 kilometer. Da vi efter 145 kilometer nåede målet i Struer, var den oprindelige melding om 440 kilometers rækkevidde reduceret til 200 kilometer på den resterende mængde strøm.

OK, tænkte vi, det går nok: På vej tilbage bliver den stride modvind jo til et kæmpe skub i ryggen.

Teorien holdt – næsten. Skiftet fra mod- til medvind reducerede det løbende strømforbrug med 10-15 procent. Problemet var, at inden vi nåede tilbage til Aarhus, bad kørecomputeren om en opladning. Da der var 30 km tilbage til Aarhus, var der ifølge kørecomputeren strøm til 40 kilometers kørsel. Eller sagt på en anden måde: De 200 kilometer, som kørecomputeren havde vist fra start, viste sig at være 150 kilometer i den virkelige verden.

Vi turde ikke tage chancen for at strande uden strøm og tog et hurtigt ladestop kort før mål. Bare 15 minutter, så vi var sikre på at nå hjem.

WLTP-rækkevidden er urealistisk

Et kvarters pause vælter ikke tidsplanen. Udfordringen, synes jeg, er at opleve reel rækkeviddeangst på en mellemlang køretur. Vel at mærke i en topmoderne elbil med et relativt stort batteri på 77 kWh, der lover 500 kilometers rækkevidde, men i realiteten har svært ved at levere 300 kilometer.

Udfordringen handler ikke specifikt om VW ID.4. Det er en attraktiv elbil, som jeg på mange måder er begejstret for – som jeg i øvrigt generelt er det for elbiler. Jeg er vild med deres radiobils-agtige måde at køre på, den fine komfort og det mærkbare kraftoverskud. Og selvfølgelig at elbiler skåner verden for en masse CO2 og kræftfremkaldende partikler. I min verden er det win-win.

Næste generation er på vej

Hvis det ikke lige var for det med rækkevidden – og det gælder stort set alle elbiler i dag.

Jeg er simpelthen ikke overbevist om, at den aktuelle batteriteknologi er god nok endnu. Og forstår faktisk godt de bilkøbere, der taler om først at stå på el-bølgen, når næste generation batterier er klar.

Det er den snart. Om tre-fem år vil mange elbiler have en WLTP-rækkevidde på 700-750 kilometer, og dermed ca. 500 kilometer i den virkelige verden. Ladetiden vil være kortere, og der vil være flere ladestandere og næsten ingen ’sorte pletter’ på landkortet, hvor du ikke kan lade din elbil op. Om tre-fem år er rækkeviddeangst formentlig ikke noget, vi taler om længere.

Dét glæder jeg mig til. Men indtil det sker, er jeg ikke overbevist om, at elbiler er den rigtige løsning for alle. Det kommer meget an på dit kørselsmønster og adgang til opladning. Og det skal man gøre sig klart, inden man tager springet over i det, der utvivlsomt bliver fremtidens biltype.

3 Kommentarer

  1. Hej Jens. Nej, jeg lider generelt ikke af rækkeviddeangst – heller ikke i min Nissan Leaf med 40 kWh batteri og 270 (teoretisk) WLTP-rækkevidde. På motorvej reelt nok 180 km ved 110 km/t om sommeren. Men jeg må også være ærlig og erkende, at jeg ikke behøver at køre fra Aarhus-området og til Struer i modvind. Leaf’ens rækkevidde er fuldt tilstrækkelig i det daglige og rækker også til en motorvejstur fx fra Storkøbenhavn til Gedser eller Rødby – uden at lade undervejs. Jeg er blandt de ca. 60 % af befolkningen, der har mulighed for at lade bilen derhjemme, hvilket jeg typisk gør 2-3 gange om ugen. Jeg må nok bare erkende, at jeg er helt enig med ham Audi-bossen, der antyder, at om få år – når de fleste af os har gjort tilstrækkelig med reelle erfaringer fra det daglige – finder ud af, at 90 % af bilisterne reelt ikke behøver mere end 300-400 km på WLTP-normen, for at en elbil fungerer for dem. De øgede muligheder for endnu hurtigere hurtigopladning peger også i den retning. Så er der muligvis de sidste 10 %, der behøver endnu længere rækkevidde, og fred være med det. Generelt synes jeg bare, at elbilens mange fordele alt rigeligt opvejer ulemperne.

  2. Hej Morten. Tak for et godt indlæg med nogle meget relevante betragtninger om og erfaringer med rækkevidde. Der er ingen tvivl om, at vi som bilister har meget forskellige behov og forventninger til elbiler. Det kan også sagtens være, at en rækkevidde på 300-400 km er rigelig, hvis der til gengæld er et finmasket net af lademuligheder og ladetiden på moderne elbiler bliver stadig kortere. Det er en spændende debat, som flere forhåbentlig vil bidrage til. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.

  3. Jeg forstår ikke, at myndighederne i den grad har kastet kærligheden på elbiler. Det skulle være brint, som der blev satset på. Her kan tankes på ca. samme tid som på andre biler, og vi får ikke landet gennemvævet af elkabler. I øvrigt kan brint lagres. Jeg ved godt, at der med el er en bedre udnyttelse; men i praksis tror jeg, at brint vil være bedre at leve med.
    Venlig hilsen
    Ejvind Dines Kristensen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here