Her er den elektriske udgave af Kia Niro

Kia Niro EV får længere rækkevidde på en opladning end en Tesla Model 3, verdens første opkobling for biler via 5G-mobilnet og kan genkende og advare fodgængere, der er kommer for tæt på.

Der har længe været tale om, at Kia ville lave en fuldt elektrisk udgave af hybrid-crossoveren Niro. Nu er forløberen her – et stilstudie kaldet Niro EV Concept, som netop er blevet præsenteret på den amerikanske CES-messe i Las Vegas.

Ganske passende, for CES er egentlig en messe for forbrugerelektronik, der i stigende grad bruges af bilfabrikkerne til at fremvise de nyeste landvindinger inden for elektronik på fire hjul.

Den slags high-tech har Niro EV Concept masser af. Ifølge Kia bliver den verdens første personbil, der får opkobling til nettet via 5G og i stedet for en bilnøgle, benytter ejeren stemme- eller ansigtsgenkendelse til at låse bilen op med. For- og bagsædepassagerer kan også lytte til forskellig slags musik uden at forstyrre hinanden, fordi aktive højttalere udligner de lyde, som man ikke vil høre…

Især front og bagende er gjort mere vindglat på den elektriske udgave af Kia Niro. Der imellem er der tale o den hybrid-crossover, der allerede sælges i Danmark.
Især front og bagende er gjort mere vindglat på den elektriske udgave af Kia Niro. Der imellem er der tale om den hybrid-crossover, der allerede sælges i Danmark.

Uden for kabinen scanner Niro EV Concept også omgivelserne med et kamera. Opdager den fodgængere eller cyklister, der er ved at komme faretruende tæt på, advarer den automatisk sine omgivelser med et akustisk signal. Kigger de sig godt for, får de også en skriftlig hilsen med på farten: Kølergrillen på Niro er nemlig forvandlet til en bred LED-skærm, der kan sende beskeder til omgivelserne. Så må man bare håbe, at Kia har indlagt nogle forudbestemte høflighedsfraser…

380 km på en opladning
Bilteknisk er det mest spændende dog rækkevidden. Niro EV Concept har et batteri under gulvet på 64 kWh og ifølge Kia giver det en rækkevidde på godt 380 km ifølge den relativt skrappe amerikanske EPA-kørecyklus: Det er bedre end Tesla 3 i basisudgaven, selv om Niro er en høj crossover og yder respektable 150 kW (det svarer til 204 hk).

Kia har da også arbejdet intenst med at reducere vindmodstanden på Niro – det ses tydeligt på den mere spidse front og hækspoileren over bagruden. Er der brug for en hurtig opladning, tager det 30 minutter at fylde strøm på batterierne til 185 kilometers kørsel.

Kia oplyser ikke noget om, hvornår den fuldt elektriske Niro er klar til produktion.

Læs også test af Kia Niro Hybrid: Kia Niro kombinerer sig til respekt

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here