Her er den første elektriske stationcar

elektriske stationcar

Kinesiske MG lancerer verdens første elektriske stationcar til efteråret. Med mulighed for trækkrog og mere end 400 km rækkevidde.

Kineserne bliver de første til at indtage en niche i bilmarkedet, der kan blive ganske populær i Danmark og resten af Europa: Den elektriske stationcar.

Bilen kommer fra MG, som den store kinesiske bilproducent SAIC står bag, og får modelbetegnelsen 5. Herhjemme sælger MG i forvejen den elektriske SUV ZS EV og den større ladehybrid EHS. MG 5 ser endda ud til at få markedet for elektriske stationcars for sig selv. VW barsler ganske vist med den Passat-store ID.7, men den dukker tidligst op i 2023 og bliver både væsentligt større og dyrere.

Den lukkede front afslører, at MG 5 er verdens første elektriske stationcar.
500 kg på krogen

MG 5 er med en længde på 454 cm på størrelse med stationcar-udgaven af VW Golf. Bagagerummet har plads til pæne 578 liter, og der kan – hvilket ikke er en selvfølge for elbiler – monteres trækkrog. Belastningen må dog max være på 500 kg, så der bliver højst tale om en lille tur med traileren til genbrugsstationen. Campingfolket med elektriske ambitioner henvises til Tesla.

Ellers ved vi endnu ikke så meget om MG’s elektriske stationcar, der teknisk set er en faceliftet udgave af den nuværende MG 5 SW, der har været solgt i Storbritannien i to år. Elmotoren yder 135 kW, hvilket svarer til 184 hk. Med et moment på 280 Nm, skal MG 5 kunne accelerere fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder.

I Danmark til oktober

MG lover en rækkevidde på ’mere end 400 kilometer’. Det endelige tal foreligger først senere i år, når bilen bliver godkendt til Europa. Det må til gengæld være lige op over, for den danske MG-importør lover, at MG 5 er i Danmark til oktober.

Ladetiderne på batteriet ser fornuftige ud: Du kan lade med 11 kW og tre faser derhjemme, mens en kraftig offentlig lader kan lade batteriet fra 20 til 80 procent på 30 minutter. En fin detalje er såkaldt V2L (vehicle to load) teknik, der gør det muligt at bruge bilens batteri som strømkilde. Så afgiver det op til 2.500 watt og kan bruges til opladning af bærbare computere og el-cykler og endda en anden elbil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here