Her er den nye Suzuki Ignis

Konceptbilen iM-4 er blevet til den produktionsklare mikro-SUV Suzuki Ignis. Den japanske ‘bjergged’ har verdenspremiere på Tokyo autoshow

Suzuki fortsætter offensiven i de mindste bilklasser. Tidligere i år lancerede japanerne Alto-afløseren Celerio, så viste de den 4 meter lange Baleno, og nu er turen kommet til 2. generation af Ignis, der placerer sig mellem Celerio og Suzukis storsælger, Swift.

Suzuki fortæller foreløbig meget lidt om Ignis, men her er, hvad vi ved: Med en længde på 3,7 meter er den nye Ignis faktisk 10 centimeter kortere end sin forgænger, der udgik i 2007. Som Ignis den første skal Ignis den anden spille rollen rollen som den frække ‘bjergged’ i Suzuki-programmet: Firehjulstræk bliver en mulighed, og det skal man ikke grine af: Suzuki har stolte traditioner for at lave små, lette offroadere, der trods få hestekræfter kører fra det meste i terrænet. Tænk blot på den lille ‘samurai-jeep’ Jimny, der er kendt for at fortsætte, hvor selv en Range Rover eller Mitsubishi Pajero må give op.

Høj, smal, markant og med på en tur i grusgraven - Suzuki Ignis ligner ikke noget andet i mikroklassen.
Høj, smal, markant og med på en tur i grusgraven – Suzuki Ignis ligner ikke noget andet i mikroklassen.

Turbo og tre cylindre
Kræfter bliver heller ikke nødvendigvis en mangelvare. Ignis ventes at få Suzukis firecylindrede 1,2 liters DualJet motor med godt 80 hk som standard, men kan formentlig også udstyres med fabrikkens nye trecylindrede Boosterjet motor, der med turbo vrider 110 hk ud af en slagvolume på blot én liter. Dén motor vil utvivlsomt give den beskedne Ignis et markant boost.

Ignis er baseret på en ny modulplatform, der også benyttes til den kommende Baleno. Sammen med det rustikke, kantede design tyder det på effektiv pladsudnyttelse – Suzuki er dygtige til at skabe plads i små biler. Platformen giver også mulighed for at udstyre Ignis med hybridmotor.

Ignis bliver det ungdommelige, gadesmarte alternativ til den mindre Celerio. Suzuki blander hip crossoverstil med retrodetaljer som ‘gællerne’ i de bagerste sidestolper – en venlig hilsen til ældre Suzuki-klassikere som Cervo og Fronte Coupé. Under alle omstændigheder kører Ignis ind i mikroklassen som det selvsikre indslag med sin større frihøjde, rustikke jeep-udstråling og mulighed for at montere fælge helt op til 18-tommer i de markante hjulkasser.

Suzuki Ignis ventes til Danmark i løbet af næste år.

Det kantede, rustikke offroader-look er gennemført helt ind i kabinen på Ignis. Den store skærm bliver formentlig ekstraudstyr.
Det kantede, rustikke offroader-look er gennemført helt ind i kabinen på Ignis. Den store skærm bliver formentlig ekstraudstyr.

Læs også: Suzuki udvider i højden

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here