Hyundai Ioniq 5 er ren højspænding

Engang var der høje priser og lange leveringstider på Hyundai Ioniq 5. Efter flere prisnedsættelser er den et af markedets bedste køb.

BILTEST: Kunsten at lynlade med 800 volts-teknologi og pris, udstyr og komfort placerer Hyundai Ioniq 5 som en af øjeblikkets bedste elbiler.

Hvilken bil?

Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022 og søsterbil til Kia EV6, som Hvilkenbil tidligere har testet. Teknikken i de to er den samme, men visuelt er forskellene store. Ioniq 5 er lettere futuristisk og funky, men på en måde alligevel klassisk (stor) hatchback med fem døre og stor bagklap, hjulene næsten ude i hjørnerne og en lille hækspoiler.
Ioniq 5 er ikke Hyundais første elbil, men den er den første 100 procents elektriske. Den deler E-GMP-platformen (Electric-Global Modular Platform) med Kia EV6, og de to sydkoreanere udmærker sig ved 800 volts-teknologi, der gør det muligt at lade med en hast, som kun Tesla, Porsche og Audi GT e-tron kan matche.
I de elektriske bilers verden går udviklingen hurtigt, så den testede Ioniq 5 med 72,4 kWh-batteri kan ikke fås længere. I 2023-modellen, der kan bestilles nu, men først leveres om syv til 12 måneder, opgraderes batteriet til 77,4 kWh med cirka 25 ekstra kilometers rækkevidde – det vil sige 507 km. (Fakta herunder er på den kommende med 77,4 kWh-udgave).
Ioniq 5 fås også med et mindre 58 kWh-batteri med en rækkevidde på 384 km. Den koster fra 330.000 kroner. Long Range med 77 kWh-batteri koster fra 355.000 kr. med det omfattende Essential-udstyr. Testbilen Advanced koster 390.000 kr. og har lidt flere lækkerier, og toppen af kransekagen er Ultimate til 415.000 kr.
En Long Range Performance med to elmotorer og dermed firehjulstræk koster 25.000 kr. mere og har godt 20 kilometers kortere rækkevidde.

Vidste du at?

Ser man Ioniq 5 direkte forfra, vil dem, der kan huske DeLorean fra 1981, kunne se store ligheder.

Og det er der en forklaring på. For DeLorean blev designet af Giorgetto Giugiaro, som i 1974 slog stregerne til den stærkt futuristiske Hyundai Pony Concept, og den linje holdt han, da han designede DeLorean. Nu har vi så Ioniq 5, der ifølge Hyundai er inspireret af netop Pony Concept, og dermed er ringen sluttet.
Få har designet så mange biler som Giorgetto Giugiaro. Gennem sin karriere gjorde han sig bemærket med et utal af modeller fra Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Seat, VW og Renault, men også mere ikoniske som Lotus Esprit i 1976, BMW M1 året efter, DeLorean i 1981 og Saab 9000 i 1984.

Hvordan er førerpladsen?

»Den ligner lidt en amerikanerbil,« sagde en af sønnerne til mig, da han første gang kiggede ind. Og han har en pointe, for der er lidt sofastykke over Ioniq 5. Man sidder blødt og komfortabelt i de multijusterbare sæder, højt som i en crossover, og fraværet af en høj barriere mellem fører og forsædepassager bidrager til amerikaner-sofastemningen.
To store skærme dominerer omend vi ikke er på Mercedes-niveau i opløsning og lækkerhed. Dele af skærmen foran føreren kan være svær at se, da rattet er tykt. Heldigvis har den mellemudstyrede Advanced et krystalklart head-up-display, så man kan til enhver tid se de oplysninger, man har mest brug for.
En sjov gimmick er, at den yderste venstre del af førerens skærm fungerer som en slags opslagstavle, hvor man med små magneter kan placere en huskeseddel eller et billede af familien. Smart eller skørt? Mest det sidste, tror jeg.
Under touchskærmen i midterkonsollen sidder et aflangt display, hvor man med berøring af symboler tænder for elbagruden og betjener klimaanlægget. Det fungerer ikke optimalt, som var det en dreje- eller trykknap, men det fungerer bedre end at skulle »touche« sig igennem flere menuer.

Hvordan opleves kabinen?

Pladsen er nærmest enorm. Akselafstanden er på Audi A8-niveau, der er ingen kardantunnel, og hvis man så tilmed har valgt det lyse læderindtræk og interiør, så føles den blot endnu større. Bagsæderyglænets hældning kan justeres.
Hvis man vil køre den grønne profil helt ud, når man viser den nysgerrige nabo sin Ioniq 5, kan man citere fra marketing-gasset i salgsmaterialet: Sæderne er beklædt med miljøforarbejdet læder behandlet med planteolieekstrakter fra hørfrø, tekstilfibrene er fremstillet af brugte plastflasker, og overfladerne er belagt med biomaling sammensat af olier fra rapsblomster og majs. Så mangler naboen nok ord, og dermed er den miljøglorie da vist pudset.
Bagagerummet er på 527 liter, det er bredt og dybt, men den skrå bagrude og høje bund – da elmotoren ligger over bagakslen – gør, at de 527 opgivne liter opleves mindre. På plussiden tæller det 57 liter store opbevaringsrum under fronthjelmen.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP-testede i 2021 til de fem maksimale stjerner. Ioniq 5 har centerairbag mellem forsæderne, og både hvad angår passagersikkerhed og aktive assistentsystemer opnåede den 88 procent af de mulige point.
For 7.000 kr. kan man toppe med en avanceret sikkerhedspakke, og så bliver det ikke ret meget bedre.

Hvordan kører den?

Ioniq 5 er umanerligt komfortabel. Kun når det kommer til dybe kloakdæksler og store huller i asfalten kniber det lidt med at afbøde ujævnhederne. Hvilket først og fremmest må tilskrives vægten på godt to ton og til dels testbilens 20 tommer fælge. De standardmonterede 19 tommer vil muligvis kunne højne blidheden en smule.
Gearvælgeren er en solid drejeknap på højre side af rattet, og den fungerer fint. Betjeningen er nem, og den adaptive fartpilot giver sammen med sikkerhedspakken til 7.000 kr., hvor man får en velfungerende følgefunktion med, en super behagelig oplevelse af bilen.

Hvordan er motor og opladning?

Med en 229 hestes elmotor, der trækker på baghjulene, behøver man bestemt ikke mere. Overskud er der nok af, hvis man skal hurtigt forbi en langsomtkørende.
Med små håndtag på bagsiden af rattet kan man køre ekstra økonomisk ved at regulere rekuperationen i fire trin og dermed genindvinde energi til batteriet. Det er meget velfungerende.

Batterisystemet på 800 volt vil jeg kort og godt betegne som genialt.

De fleste elbiler – eksempelvis VW-trillingerne VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron – har 400 volts-teknologi, men med 800 kan man med samme køling og tykkelse på ledningerne pøse dobbelt så meget strøm gennem ledningsnettet til batteriet. I Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 vil det sige op til 350 kW i de DC-lynladere, der kan klare det. Og at »tanke« fra 10 til 80 pct. af batteriets kapacitet på 18 minutter under optimale forhold er virkeligt hurtigt.
Opladning af batterier er en følsom sag, da først og fremmest temperaturer spiller ind, men 800 volts-teknikken kan mærkes. Jeg har tidligere testet bl.a. Audi Q4 og Skoda Enyaq, der begge har 400 volts-teknologien, og lynladning af Ioniq 5 er mærkbart hurtigere. En to plusgraders aften, hvor batteriet via navigationsanlæggets indstillinger var forberedt på den kommende lynladning, gik det klart mere kvikt, end jeg tidligere har oplevet under samme forhold.
Så det er næppe tilfældigt, at Ioniq 5 vandt med hurtigst og mest effektiv ladetid fra 10 til 80 procent, da Norsk Automobilforbund i juni 2021 testede ladehastigheden på 21 elbiler.

Passer prisen?

390.000 kr. for den meget veludstyrede Advanced-udgave er en stærk pris. Man kan spare 30.000 kr. ved at nedgradere til den med 58 kWh-batteri og 120 kilometers kortere rækkevidde. Jeg vil dog uden at tøve opfordre til ikke at spare pengene.
For 415.000 kr. fås den topudstyrede Ultimate, og vil man kræse for sig selv og sine passagerer, er den pengene værd. Ret beset vil de fleste klare sig fint med Advanced.
Med to elmotorer, 325 hk og firehjulstræk skæres godt to sekunder af accelerationen fra 0 til 100 km/t, til gengæld stiger prisen 25.000 kr. og rækkevidden reduceres med godt 20 kilometer.
Min anbefaling er klart den med det store batteri, én elmotor og Advanced-udstyr.
Abonnementer til opladning og installation af hjemmelader er en jungle, så fremfor bare at tage den første og bedste kan det anbefales så tydeligt som muligt at definere sit kørselsbehov, inden man afsøger markedet efter ladeoperatører og abonnementsordninger. Hyundai opererer i øjeblikket med en et års kampagne på en Ionity-pakke, ligesom man tilbyder en Charge myHyundai-pakke med adgang til stort set alle offentlige ladepunkter i Europa. Clever tilbyder forskellige løsninger, og senest har OK meldt sig på banen med en ladeløsning. 

Er der alternativer?

Mest oplagt er søsterbilen Kia EV6, der jo både visuelt, plads- og indretningsmæssigt samt køredynamisk er en anden type. Med nogenlunde samme udstyr og identisk batteristørrelse er priserne ens, men EV6’erens rækkevidde er cirka 20 kilometer længere takket være det mere strømlinede design.
For VW-trillingerne VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron gælder, at de er dyrere, hvis man skal have samme udstyr som i Ioniq 5, og så må man tilmed nøjes med en kortere garanti og 400 volts-teknologien, der gør lynladning til en langsommere affære.
Med det, som Ioniq 5 – og Kia EV6 – tilbyder, vil Hvilkenbil ikke tøve med at udråbe de to sydkoreanere til de absolut stærkeste elbiler, hvis man er i markedet til en pris på 350.000-400.000 kr.

Konklusion:

For: Pris, udstyr, komfort, plads, rækkevidde, ladetid.
Imod: Bagagerum.
Hvilkenbil siger: 

Fem store stjerner til Ioniq 5, meget tæt på seks. Efter en uge i Ioniq 5, der bl.a. inkluderede en motorvejstur fra Aarhus til København og retur, har jeg aldrig været tættere på uden forbehold at anbefale en elbil. 800 volts-teknologien giver reel lynladning, og da Ioniq 5 samtidig er en så helstøbt, komfortabel og veludstyret bil, er det kun manglen på offentlige lynladere, der afholder mig fra at gå all-in i min anbefaling.

FAKTA: Hyundai Ioniq 5 Advanced Long Range

Vejl. pris, inkl. lev.: 390.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Billigste: 329.995 kr. (Essential Standard Range)
Privatleasing: 4.295 kr./måned (førstegangsydelse 29.995 kr., 15.000 km/år i et-tre år).
Privatleasing billigste: 3.495 kr./måned (Essential Standard Range)
Årlig CO2-ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP):  (2021)
Antal airbags: 7 inkl. centerairbag mellem forsæder
Længde/bredde/højde: 464/165/189 cm
Akselafstand: 300 cm
Bagagerum (min/max): 527/1.587 liter + 57 liter foran
Vægt: ca. 2.100 kg
Anhængervægt: 1.600 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 77,4 kWh
Rækkevidde (WLTP): 507 km
Forbrug (WLTP-norm): Ikke opgivet
Målt forbrug: 21 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 350 kWh DC
Opladningstid: 18 minutter (10-80 pct. ved 350 kW DC), 60 minutter (10-80 pct. ved 50 kW DC), 8 timer (10-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 168 kW/229 hk
0-100 km/t: 7,4 sek
Topfart: 185 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aut. nødopkald, aktiv vognbaneassistent med følgefunktion, aktiv blindvinkelsensor, adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, head-up-display, syv airbags inkl. centerairbag mellem forsæder, træthedsregistrering, varmepumpe, batterivarmer, LED-for og baglygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde m. lændestøtte, læderindtræk, varme i forsæder og rat, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, elruder for og bag, længdejusterbart bagsæde, elektrisk bagklap, 12,3 tommer digital instrumentering, 12,3 tommer touchskærm, navigation, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, USB-oplader for og bag, mørktonede bagruder, 19 tommer alufælge.
( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 3.495-9.995 kr.
Sikkerhedspakke (motorvejsassistent og aut. nødbremse ved krydsende trafik): 6.995 kr.
Digitale sidespejle m. kameravisning: 11.995 kr.
Digitalt bakspejl m. kameravisning: 2.995 kr.
Glastag: 9.995 kr.
20 tommer alufælge: 4.995 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here