Jo, tyske luksusbiler tiltrækker idioter

tyske luksusbiler
Synes du, at det især er ejere af tyske luksusbiler, der opfører sig dårligt i trafikken? Nu er det videnskabeligt bevist af en svensk professor.

Hører du til dem, der abonnerer på synspunktet om, at ejere at tyske luksusbiler er blandt de mest aggressive og hensynsløse bilister? Så er der bekræftende nyt fra Sverige.

Her har Jan-Erik Lönnqvist, svensk professor i socialpsykologi ved universitetet i Helsingfors, lavet en videnskabelig undersøgelse af fænomenet. Det skriver det svenske bilmagasin auto motor & sport.

”Jeg havde personligt lagt mærke til, at det vældigt ofte er hurtige, tyske biler, der kører over for rødt, ikke holder tilbage for fodgængere og som helt generelt kører for stærkt og hensynsløst.” Sådan fortæller professoren om sin oplevelse af Audi, BMW og Mercedes-ejere til magasinet.

Lönnqvist satte sig for at undersøge, om hans oplevelse var korrekt. Tidligere forskning har vist en sammenhæng mellem dyre biler og overtrædelser af færdselsloven. En udbredt forklaring på fænomenet har været, at magt – i det her tilfælde kraftfulde biler – korrumperer mennesker. Det leder dem ud i en jagt på statussymboler og generel uetisk opførsel.

Men professor Lönnqvist vendte præmissen på hovedet. I stedet ville han undersøge, om det i stedet er sådan, at en vis type mennesker tiltrækkes af højstatusbiler, selv om de hverken har magt, evner eller penge? Og til overflod har en tendens til at overtræde færdselsregler?

Entydigt resultat

I undersøgelsen blev 1.892 finske mænd og kvinder stillet en række spørgsmål. Ikke bare hvilken bil, som de kørte i, men også om deres øvrige forbrug. Undersøgelsen stillede også spørgsmål, der testede bilejernes personlighed.

Resultatet af undersøgelsen var entydigt: Selvoptagne mænd, der generelt opfører sig stridslystent, umedgørligt, usympatisk og uden empati, kører i langt højere grad end andre mennesker i tyske luksusbiler.

”Disse personlighedstræk forklarer ønsket om at eje statussymboler. De samme egenskaber forklarer også, hvorfor sådanne mennesker overtræder færdselsreglerne oftere end andre,” siger Jan-Erik Lönnqvist.

“Det er mennesker, der ofte ser sig selv som overlegne og er ivrige efter at vise dette for andre.”

Han understreger, at penge naturligvis er en forudsætning for at eje statussymboler. Derfor kører rige mennesker oftere i luksusbiler end andre.

”Men vi kunne også se, at mennesker med særligt uvenlige personlighedstræk, var særligt tiltrukket af luksusbiler,” fortæller professor Lönnqvist.

Forskerteamet fandt også ud af, at forbindelsen mellem antisociale personlighedstræk og en tiltrækning af luksusbiler kun blev fundet hos mænd. Fænomenet findes stort set ikke hos kvinder.

Tiltrækker også dukse-typen

Selv om professorens undersøgelse bekræfter en klassisk opfattelse – nogle vil mene fordom – om ejere af Audi, BMW og Mercedes, er der også håb for alle dem, der er glade for de tyske premium-mærker.

Undersøgelsens hovedkonklusion er ganske vist – og lidt forenklet – at mange ejere af tyske luksusbiler er nogle ubehagelige idioter. Og så alligevel. Undersøgelsen mundede også ud i en lidt anden delkonklusion. Nemlig at biltypen paradoksalt nok også tiltrækker den stik modsatte mennesketype: Den samvittighedsfulde duks, der er dygtig, ambitiøs, pålidelig og velorganiseret. Typen, der passer på sig selv og helbredet og ofte udmærker sig i arbejdslivet.

”Når disse personer også tiltrækkes af denne slags biler, skyldes det, at de sætter pris på høj kvalitet. Alle bilmærker har jo et image, og ved at køre i en pålidelig bil, signalerer de, at de selv er pålidelige,” siger Jan-Erik Lönnqvist.

Og det er jo nærmest en lettelse: På den ene side får alle dem med fordommene ret i, at det nu er videnskabeligt bevist, at Audi-, BMW- og Mercedes-ejere opfører sig som idioter i trafikken. Mens alle dem, der sværger til tyske luksusbiler kan påberåbe sig attraktive karaktertræk som pålidelighed, samvittighed, tjek på tilværelsen og succes på jobbet. Det er vist det, man kalder win-win…

Professor Lönqvist drager også en mere personlig konklusion på undersøgelsen: Han mener, det ville være godt, hvis forbrugerne havde andre og mere bæredygtige måder, at vise deres status på. Og noget tyder på, at det er ved at ske:

”Vi ser allerede nu, at elbiler er ved at blive statussymboler, mens SUV’er med deres høje CO2-udledning ikke længere betragtes som cool,” slutter professoren.

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here