Kalder Danmarks første taxa-Tesla

0
728

Luksus elbilen Tesla S testes som taxa i Københavnsområdet. Elbilen ventes at være væsentligt billigere i drift end en normal taxa med dieselmotor.

Vogn 1-0238. Bag dette anonyme nummer gemmer sig lidt af en sensation. Nummeret er det officielle bevillingsnummer på 4×48 TaxiNords første el-taxi.

Det københavnske taxiselskab er det første i Danmark og blandt de første i verden, som har en Tesla S i deres taxi-flåde. Også i Oslo har en vognmand investeret i en Tesla S, der har været i drift siden den 6. oktober, og han regner med at spare 100.000 norske kroner om året i diesel, bompenge og parkering.

Tesla S er ifølge den danske taxabranche selv den første reelle taxi-kandidat blandt elbilerne ikke mindst på grund af sin rækkevidde på op mod 480 kilometer på en opladning.

Direktør i 4×48 TaxiNord, Carsten Aastrup, har allerede fået flere henvendelser fra interesserede kunder, og han har store forventninger til den luksuriøse elbil, der  allerede har været forbi firmaet RTT A/S i Herlev for at blive pakket ind i folie og monteret med taxiudstyr, så den nu er klar til drift.

Der er mange store kunder, der går op i grøn transport, og så handler det jo også om for os at få erfaringer med en elbil. Det bliver spændende at se resultaterne, hvordan den fungerer i drift, og hvad omkostningerne er”, siger Carsten Aastrup om Teslaen.

4×48 TaxiNord har indgået samarbejde med en af selskabets vognmænd, der står for driften og betaler udgifterne til bilen. Da selskabet tidligere på året fik afslag på grønne puljemidler til et forsøg med netop Tesla S til taxikørsel, besluttede TaxiNord selv at trække pungen op af lommen.

”Når samfundet ikke vil, så gør vi det selv. Nogen skal tage ansvar, og vi vil gerne gå forrest i stedet for at sætte os ned og tude over, at politikerne ikke vil hjælpe os. Det er en stor investering, men jeg er sikker på, at bilen får den værdi for alle vognmændene i Taxinord, som den skal have”, siger direktør i Taxinord, Carsten Aastrup til taxi.dk.

Taxa-branchen har i september gjort Folketingets Transportudvalg opmærksom på, at den såkaldte ‘frikørselsordning’ er med til at hindre el-bilers udbredelse som taxaer. Det er den, fordi når man som vognmand i dag køber en almindelig benzin- eller dieselbil, kan man anskaffe den med en betragtelig nedsættelse af registreringsafgiften. Man betaler kun 70 pct. af værdien over 230.000 kroner, og når taxaen efter to-tre år er blevet frikørt, står man med en ganske værdifuld bil, der kan videresælges. Det betyder i praksis, at for eksempel en Mercedes vil kunne sælges til næsten samme pris, som vognmanden gav for den. Elbiler er fritaget for registreringsafgifter, hvilket betyder, at det ikke kan gives nogen nedsættelse i prisen og dermed heller ingen gevinst til vognmanden.

De cirka 5.200 taxier, der kører rundt i Danmark er ansvarlige for lige over to procent af Danmarks CO2-udledning og ti procent af den transportrelaterede udledning.

Fakta: Teslas Model S85 Signature Performance Plus 

Indrettet til 5 voksne, men kan også udstyres med to bagudvendte barnesæder i bagagerummet og bliver dermed til en 5+2.
Elektrisk væskekølet 85 kWh AC-motor uden transmission
Effekt: 416 hk fra 5000 – 6700 o/min.
Moment: 600 Nm fra 0 – 5100 o/min.
Acceleration: 0-100 på 4,4 sek.
Rækkevidde: 480 km
Ladetid: ca. 5,5 timer
Topfart: 212 km/t.
Længde/Bredde/Højde 498/196/143 cm
Bagagerum 744-1845 liter + 150 liter foran
Vægt: 2106 kg
Baghjulstrukken
Pris: ca. 850.000 kr.
(Der skal ikke betales afgift af el-biler i Danmark, og bilen kan derfor indregistreres på danske plader, som almindelig personbil uden registreringsafgift. Der skal heller ikke betales årlige ejerafgifter.)

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here