Kia Provo provokerer i Geneve

Konceptbilen Kia Provo har stil, størrelse og køreglæde, der leder tankerne hen på en koreansk fortolkning af Mini. Samtidig er Kia på vej med hele 4 downsizede turbomotorer.

Kia skruer op for charmen, selvtilliden og den lækre mekanik på den aktuelle biludstilling i Geneve. Blandt nyhederne stikker konceptbilen Kia Provo ud som en særdeles fræk og selvsikker koreansk fortolkning af ikoniske Mini. Proportionerne – 388 cm lang, 177 cm bred og 135 cm lav – sigter i hvert fald tydeligt efter den britiske humørbombe, og ifølge Kia handler Provo-konceptet netop om provokerende bildesign og gennemført køreglæde.

Designet står Kia’s højt profilerede chefarkitekt Peter Schreyer for. Han har et mesterværk som Audi TT på samvittigheden, og med den nye Kia Ceed har han også formået at tilføre koreanerne en gennemført og tidssvarende stil.

Med Kia Provo giver Schreyer den for alvor gas og tilføjer vel for første gang en koreansk bil ægte showstopper-effekt. At få så meget drama og power ind i designet af en så relativt lille bil, er ikke nogen beskeden bedrift. På den led kan Kia Provo godt ligne en kommende koreansk udfordring til stil-biler som førnævnte Mini samt Fiat 500 og den nye Opel Adam.

4 nye turbobenzinere
Teknisk er der også lækkerier under det spændstige ydre. En turbobenzinmotor på 1,6 liter med 204 hk er koblet sammen med el-motorer på 45 hk, der driver baghjulene og altså gør Provo til en ”Quattro”, som de siger hos Schreyers tidligere arbejdsgiver.

Hybridløsningen er dog nok mest fremtidsmusik. Her og nu skal man hæfte sig ved turbobenzinmotoren, for den er blot en ud af fire, der er på vej til Kia modeller som Rio, Ceed, Sportage og næste års Optima. Den nye motorkvartet begynder med en 3-cylindret Kappa 1,0 T-GDI motor, der yder enten 100 HK eller 120 HK. Derefter følger en 4-cylindret 1,2 T-GDI med ca. 135 hk og en større 1,6 T-GDI, der yder 204 HK. Skal det være rigtigt voldsomt – og det bliver det formentlig i GTI-udgaver af Ceed og Proceed – er Kia snart klar med en 4-cylindret 2,0 T-GDI med 245 hk.

Lavstammet, muskuløs og provokerende. Kia Provo kunne være bilernes svar på Stig Tøfting...
Lavstammet, muskuløs og provokerende. Kia Provo kunne være bilernes svar på Stig Tøfting…

Hvornår de nye motorer dukker op i Kia-programmet, er endnu uvist, men de downsizede turbobenzinere ligner en markant forbedring af Kia’s modeller, hvor et af de få kritikpunkter netop går på de lidt bedagede benzinmotorer.

Og Kia Provo? Kia oplyser ikke noget om produktionsplaner, men antyder blot, at den er et eksempel på, hvordan Kia måske kan udvide antallet af modeller i miniklassen. Vi gætter på, at Provo varsler Kias indtog i den lille, men lukrative og voksende luksusklasse, hvor den med sin maskuline attitude især skal forsøge at hugge kunder fra Mini og Opel Adam.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here