Kommer ladehybrid til at rime på skrid..?

ladestander

Der er mere fart på elektrificeringen af bilparken end udbredelsen af ladestandere. Det kan give konflikter mellem el-hungrende bilejere, forudser Hvilkenbils Jens Vellling.2021

Salget af elbiler er for alvor kommet i stødet: I december blev der for første gang solgt flere elektrificerede biler end benzin- og dieselbiler herhjemme: 56 procent af alle nye biler kørte i varierende grad på strøm fra batterier. De populære ladehybrider, der kombinerer eldrift med forbrændingsmotor, har stadig teten med en samlet andel af salget på 31 procent. De rene elbiler ligger dog lige i slipstrømmen med en andel på 27 procent. Så høj har elbilernes andel aldrig været før, og den vil kun stige yderligere – og netop her ulmer en oplagt konflikt ude ved landestanderne.

Kamp om pladserne

Mens salget af elektrificerede biler eksploderer, går det nemlig anderledes langsomt med at få rullet tilstrækkeligt med ladestandere ud over det danske vejnet. Særligt i byerne mangler der ladestandere til de bilister, der ikke bor i eget hus med egen lader, men må ty til det offentlige netværk. Der er simpelthen kamp om pladserne – og et klart modsætningsforhold mellem ejerne af de storsælgende ladehybrider på den ene side og de miljømæssigt langt ’grønnere’ rene elbiler på den anden.

Sagen er, at ejere af ladehybrider ikke for alvor har et problem: Deres biler kan altid køre på benzin eller diesel, så for dem er et skud strøm bare ’nice to have’, fordi det giver mulighed for at køre 35-45 km på billig og miljøvenlig strøm.

For elbilsejere er situationen fundamentalt anderledes: Når batteriet er ved at være fladt, er der ikke mulighed for at fyre op under en forbrændingsmotor. Når strømniveauet nærmer sig nul, er en ledig ladestander ikke bare ’nice’ men ’need to have’ – ellers kan deres elektriske high-tech vidunder være nok så miljøvenlig, men den flytter sig ikke en meter uden strøm på batteriet.

Mental kortslutning

Så her er problemet – og konflikten – i en nøddeskal: Elbils-ejeren kommer hjem efter en lang arbejdsdag, der også har inkluderet en længere køretur. Både fører og elbil har flade batterier, da jagten på en ledig ladestander går ind. Der cirkles rundt i byens gader, hvor det kan tage lang tid at finde et ledigt stik. Især hvis ejere af ladehybrider gør som forventet, og faktisk lader deres biler op: Selv om deres batterier er ganske små sammenlignet med elbilernes, tager de lige så lang tid at lade op: For at holde prisen nede, er den indbyggede lader som regel kun i stand til at tage en brøkdel af den mængde strøm, som en ’rigtig’ elbil kan håndtere.

Resultatet er, at den frustrerede elbilsejer kan se ladehybrider optage pladsen ved ladestanderen i mange timer eller måske hele natten for at lade strøm, der blot giver et beskedent elektrisk tilskud til den fossile drift af bilen. I værste fald risikerer elbils-ejeren, at han slet ikke får ladet bilen op til næste dag. Ren nedtur – og måske noget, der godt kan medføre en mental kortslutning.

Jeg har selv prøvet det flere gange i forbindelse med Hvilkenbils test af elbiler: På et tidspunkt skal elbilen lades op, og ofte er alle offentlige ladestandere i nærheden optaget. Det kan være slemt nok. Men hvis bilerne for enden af kablerne er ladehybrider, der optager pladserne i timevis for at kunne trille nogle få kilometer på strøm, får frustrationerne lige et ekstra hak. Ja, på en dårlig dag bliver man godt gammeldags irriteret på ejerne af ladehybrider – også selv om de jo bare gør, hvad man forventer af dem.

Tydelig hakkeorden

Det er ikke fair, men når du har cirklet rundt så længe, at aftensmaden er blevet kold og du må aflyse køreturen næste dag på grund af optagede ladestandere, bliver man altså lidt irrationel.

Og lur mig, om vi ikke vil se mange elbilsejere nå et indre spændingsniveau, hvor de vil udpege ladehybrider som skurken i ligningen og måske lige frem få ’hybrid’ til at rime på ’skrid’, når kampen om ladestanderne spidser til?

Det tror jeg desværre – og jeg er ret sikker på, at ejerne af ladehybrider bliver prügelknabe i den konflikt: Kritikken af den beskedne miljøgevinst ved ladehybrider bliver i forvejen stadig mere højlydt. Kombinationen af trængsel ved ladestanderne og en tydelig hakkeorden i forhold til miljøgevinsten for henholdsvis ladehybrider og elbiler, vil med stor sandsynlighed forstærke kritikken af ladehybrider og øge frustrationerne blandt elbils-ejere, der ikke kan komme til ved ladestanderne.

Det kan godt være, at kæmpe afgiftsrabatter har gjort ladehybriderne populære lige nu, men om blot et-to år kan de være lige så uglesete som dieselbiler. Dermed er der lagt op til ophedede diskussioner og anklagende pegefingre ude ved ladestanderne…

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here