Konkurs stopper produktion af Renault Fluence

Elbilen Renault Fluence er færdig på det danske marked efter Better Place’s konkurs. I stedet vil Renault satse på elbilen Zoe, hvor batteriet ikke skiftes, men lyn-oplades.

14 måneder er en usædvanlig kort levetid for en bilmodel. Men mere bliver det ikke til for elbilen Renault Fluence ZE efter elbiloperatøren Better Place’s konkurs i sidste uge. I hvert fald ikke på det danske marked, hvor der ikke som ellers planlagt lanceres en faceliftet udgave. Det skriver FDMs hjemmeside fdm.dk i dag.

”Det giver ingen mening at lancere Fluence Z.E. med fast batteri”, siger pressechefen for den danske Renault-importør, Søren Hyltoft, til sitet.

Den faceliftede Renault Fluence skulle have landet i Danmark i august. Nu er den helt droppet.
Den faceliftede Renault Fluence skulle have landet i Danmark i august. Nu er den helt droppet.

Dermed tager den danske importør konsekvensen af dels Better Place’s konkurs, dels det særdeles lave salg af Renault Fluence: Herhjemme er der solgt mindre end 300 eksemplarer af bilen, der som den første – og formentlig sidste – var konstrueret til lyn-skift af batteriet på Better Place’s batteriskiftestationer. Dem findes der 17 af i Danmark, men med mindre end 300 biler på vejene, bliver der så langt mellem kunderne, at det er helt usandsynligt, at der fremover vil være forretning i at fortsætte driften af skiftestationerne.

Renault overtager batterier fra Better Place
Der kommer heller ikke flere elbiler med mulighed for batteriskift. Ifølge fdm.dk dropper Renault at sende en faceliftet udgave af Renault Fluence på markedet i august. Fabrikken var ellers langt fremme med den nye model, og de officielle fabriksfotos af bilen er for længst sluppet løs på nettet. Men også i resten af verden har salget af bilen ligget langt under forventningerne, så Fluence er formentlig også en saga blot på andre markeder end det danske.

I stedet satser Renault på den mindre elbil Zoe, der benytter mere moderne teknik end Fluence. Zoe skal oplades i traditionelle ladestandere, kører over 200 km på en opladning og kan lynlades til 80 pct. af kapaciteten på 30 minutter. Til 165.000 kr. er den endda 40.000 kr. billigere end Renault Fluence. De første Renault Zoe ventes til Danmark i løbet af sommeren.

Med elbilen Zoe dropper Renault ideen om batteriskift - alene det er et tegn på, at heller ikke Renault troede på Better Places' forretningsmodel.
Med elbilen Zoe dropper Renault ideen om batteriskift – alene det er et tegn på, at heller ikke Renault troede på Better Places’ forretningsmodel.

De få ejere af Renault Fluence kan se frem til et klækkeligt værditab på deres nu udgående bilmodel. De bliver dog ikke ladt helt i stikken: Renault overtager ejerskabet af batterierne fra Better Place, som ejerne så fortsat lejer – nu blot af den danske Renault-importør. Til gengæld må Fluence-ejere forberede sig på, at det nok snart er slut med batteriskift. I stedet må de nøjes med almindelig opladning i en ladestander.

Læs mere: Better Place er gået konkurs

jensv@hvilkenbil.dk

2 Kommentarer

  1. “Konkurs stopper produktion af Renault Fluence”

    Renault sælger altså biler til andre lande en Danmark & Israel !
    Allan

    • Hej Allan
      Det er også kun produktionen af elbilen Fluence, som Renault stopper.
      Med venlig hilsen
      Jens, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here