Mercedes Citan hjemkaldes efter dårlig crashtest

1

Efter en crashtest der kun udløste tre af fem stjerner, hjemkalder Daimler nu 3500 eksemplarer af den nye familie- og varebil Mercedes Citan. Alle skal have skiftet fejlbehæftede gardinairbags.

Da Euro NCAP i sidste måned testede familie- og varebilen Mercedes Citan, endte det med et pinligt resultat for den ellers så sikkerhedsbevidste bilfabrik. Sidekollisionstesten afslørede ikke blot, at døren ind til bagsædet slet ikke kunne holde til trykket men efterlod et åbent hul ind til bagsædepassagererne. Testen viste også, at gardinairbaggen i Mercedes Citan aldrig foldede sig ud, men blev hængende i beslaget til sikkerhedsselen. To graverende fejl, der udløste strafpoint i crashtesten og en samlet karakter på blot tre af fem mulige stjerner.

Umiddelbart erklærede Mercedes sig tilfreds med crashtesten, men siden skiftede fabrikken holdning. Mercedes-boss Dieter Zetsche lod forstå, at blamagen ville på konsekvenser, og det er nu sket: Siden maj er den højt profilerede chef Wolfgang Bernhard blevet frataget ansvaret for Citan, skriver tyske AutoBild.

I dag erklærede en talsmand for Mercedes så, at de 3.500 eksemplarer af Mercedes Citan, der hidtil er blevet solgt med gardinairbags i Europa – det vil hovedsageligt sige personbilsudgaven med bagsæde – skal en tur på værksted for at få skiftet gardinairbags. Hvad Mercedes vil gøre ved den gabende sidedør vides endnu ikke.

Baseret på Renault Kangoo
Mercedes Citan er ikke en ”ægte” Mercedes, men en Renault Kangoo, der har fået en ny front med Mercedes’ kendte stjerne i kølergrillen. Under det let ændrede design er der udelukkende tale om Renault-teknik. Dermed er den dårlige crashtest også en skidt historie for Renault. Det franske bilmærke profilerer sig ofte på sikkerhed, men har i forvejen slækket på det trygge image med sit billigmærke Dacia. De rumænsk-producerede Dacia’er er baseret på ældre Renault-teknik og har hidtil udelukkende opnået tre af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Mercedes har hidtil leveret omkring 10.000 Mercedes Citan person- og varebiler i hele Europa. I Danmark er der kun solgt ganske få Citan; omkring 7 som personbiler og 140 som varebiler ved udgangen af marts. Ejerne forventes at få direkte besked om, hvornår de skal på værksted med deres nye bil.

Læs mere: Renault-baseret Mercedes Citan fejler i crashtest

jensv@hvilkenbil.dk

1 KOMMENTAR

  1. Puha, ubehagelig læsning.

    Er der nogen, der ved, om Mercedes-Benz har fikset den gabende sidedør? Jeg sidder i øjeblikket og læser op på forskellige varebiler, da jeg overvejer at investere i én i forbindelse med, at jeg skifter branche.

    Jeg har altid haft et rigtigt godt øje til Mercedes, men Citan-episoden har givet en lille rids i lakken, så at sige. Valget står mellem henholdsvis en Citan, Vito eller en Sprinter.

    Er der en “varebils-ekspert”, der sort på hvidt kan sige, hvorfor jeg skal vælge den ene over de to andre? 🙂

    Med venlig hilsen
    Klaes

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation