Mercedes E-klasse får slebet kanterne

Med en ansigtsløftning i milliard-klassen og 11 nye assistent-systemer skal Mercedes E-klasse atter sætte standarden for luksusbiler. Dansk premiere i begyndelsen af 2013.

Herhjemme kender vi mest Mercedes E-klasse som taxa. Med startpriser lige omkring trekvart million kr. bliver E-klassen aldrig hvermandseje, men mange drømmer om den og en del opfylder drengedrømmen ved at købe E-klassen brugt – ofte som frikørt taxa. Mercedes E-klasse er nemlig ikke blot det tyske prestigemærkes vigtigste model, men har også ry for at være en af verdens bedste biler.

At der står meget på spil, når Mercedes piller ved arvesølvet, understreges af at fabrikken denne gang har ofret en rund milliard kr. på et midtvejs-facelift af E-klassen. Det er næsten det samme, som andre mærker bruger på at udvikle en ny bil.

 

Forklaringen er, at Mercedes har opdateret E-klassen med alt i elektroniske hjælpemidler. Hele 11 assistentsystemer skal gøre E-klassen til verdens vel nok sikreste bil. Dermed bliver Mercedes E-klasse mærkets teknologiske flagskib, der endda giver den større og dyrere S-klasse baghjul.

Blandt de vigtigste nyskabelser er et såkaldt stereokamera, der ”ser” et 3-dimensionelt område i 50 meters bredde helt op til en halv kilometer foran bilen.

Stereokameraet bruges til et væld af sikkerheds- og komfortsystemer i E-klassen – lige fra radarstyret fartpilot, der selv justerer farten efter den forankørende trafik til automatiske nedbremsninger, hvis der pludselig dukker forhindringer op forude.  E-klassen kan også selv holde sig indenfor vejstriberne, fornemme og forberede sig på påkørsler bagfra, advare mod overhalinger, hvis du er for tæt på modkørende og selv tænde og slukke det lange lys. Alt i alt hævder Mercedes, at E-klassen er blandt verdens sikreste biler.

Over 20 km/l med automatgear
Fabrikken i Stuttgart har også brugt en del af milliarden på at gøre Mercedes E-klasse mere miljøvenlig. I betragtning af bilens størrelse kører både benzin- og dieseludgaverne ganske langt på literen: Basisudgaven E200 med 2-liters benzinmotor og 184 hk kører hele 17,2 km/l med syv-trins automatgear. At det kan lade sig gøre skyldes et væld af nyskabelser som direkte indsprøjtning, brug af flere tændrør pr. cylinder og at Mercedes har skiftet den mekaniske kompressor ud med en turbolader. I E250 er der netop skruet op for turboen så samme motor yder 211 hk, men fortsat klarer 17,2 km/l.

Men de fleste forbinder Mercedes med dieselmotorer og her kører den mindste E 200 CDI med 136 hk hele 20,4 km/l med automatgear. Endnu bedre bliver det i den lidt stærkere E 220 CDI med 170 hk, der klarer 21,3 km/l. Af samme grund bliver det også den E-klasse, der især kommer ud at køre som taxa. At Mercedes E-klasse også kan forvandles til kongen af den tyske autobahn med V8-motorer med op til 408 hk vidner om modellens enorme spændvidde. Er det stadig ikke nok, kan du endda glæde dig til AMG-udgaven, der angiveligt får 550 heste, så den kan køre lige op med ærkerivalerne Audi RS6 og BMW M5.

Fra lige streger til bløde former
Det mest overraskende ved ansigtsløftningen er dog, at designafdelingen i Stuttgart er gået så radikalt til værks. Da den nuværende E-klasse blev lanceret i 2009, indvarslede den et markant og kantet formsprog. E-klassen var præget af lige linjer, skarpe folder og nærmest firkantede former på forlygter, sidespejle og store dele af instrumentpanelet. Men Mercedes har tydeligvis ikke været helt tilfredse med resultatet. Dels blev E-klassen efterfulgt af en faceliftet C-klasse, en ny B-klasse og senest den kompakte A-klasse, der alle er tegnet med en langt blødere pensel. Dels har designerne været flittige med høvl og sandpapir, da de skulle opfriske E-klassen – og det i en grad, så E-klassen anno 2013 ligner en helt ny bil.

Ændringerne er markante. Foran er de dobbelte forlygter smeltet sammen til én, nærmest ellipse-formet enhed, bulen over bagskærmene er væk, og selv baglygterne har fået afrundet hjørnerne.

Mercedes har dog aldrig været bange for at udfordre design-formlen for deres bestseller: Eksempelvis har E-klassen gennem tiderne konstant vekslet mellem at have to integrerede eller fire separate forlygter. For første gang bliver det også muligt at vælge mellem to udgaver af E-klassen med hver deres formsprog: Elegance er klassikeren med traditionel kølergrill og stjerne oven på motorhjelmen. Avantgarde er den sportslige variant med smallere, mere åben kølergrill domineret af en stor stjerne – nøjagtig som på Mercedes’ mest sportslige modeller som SLK og SLS.

Den opdaterede Mercedes E-klasse kommer til Danmark i begyndelsen af 2013.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here