Modelskifte koster dig dyrt

Introduktionen af en ny model af din bil koster dig i værste fald langt over 100.000 kr., viser analyse. Peugeot klarer sig både bedst og værst. Brugtbilkøbere kan gøre et kup.

”Ung kone lægger gammel mand i graven,” siger et ordsprog. Helt så galt går det ikke, når der kommer en afløser på markedet til den bil, du kører rundt i, men et modelskifte kan koste dig titusindvis af kroner. Det viser en opgørelse over 20 biler, som bilbasen.dk har beregnet for hvilkenbil.dk.

Normalt betyder en årgang en prisforskel på omkring 15 procent, men når der samtidig sker et modelskifte kan forskellen være langt større, viser analysen.

Det modelskifte i opgørelsen, der rammer hårdest, er skiftet fra Peugeot 407 til 508. 407’eren fra årgangene 2010-11 er i snit hele 93 procent eller 136.000 kroner mindre værd som brugtbil end den yngre model 508, årgang 2011-2012. Dermed er Peugeot 508 næsten dobbelt så dyr som en et år ældre 407.

”Den gamle model taber især, hvis den nye model er markant forbedret. Samtidig har de nye modeller en tendens til at vokse,” siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang til hvilkenbil.dk, og forklarer videre, at det er med til at forøge prisforskellen mellem en ny model og den foregående.
Opgørelsen rummer en lang række eksempler på modelskifte, der koster dig dyrt. Vi har plukket lidt i listen. For eksempel er prisforskellen mellem en Opel Vectra og efterfølger Opel Insignia i  snit 65 procent eller 95.000 kroner.

Ford C-Max kan også være med på den store afskrivningsklinge med 90.000 kroner og 54 procent i gennemsnitlig forskel mellem den nye model fra 2010 og forgængeren.

Skift af modelnavn kan koste særligt dyrt
VW Passat og VW Touran rammes også med prisforskelle på henholdsvis 80.000 og 81.000 kroner mellem nye og gamle modeller. Til gengæld klarer mærkets Golf sig i den gode ende med et prisfald på i snit  27 procent svarende til 41.000 kroner fra Golf V til Golf VI. Og Kia Ceed ligger – måske lidt overraskende – på stort set samme niveau. Ifølge Jan Lang fra Bilbasen.dk er det koreanerens 7-års garanti, som tiltrækker brugtkøberne – uanset modelskift i 2012.

Et skift i modelnavn eller –nummer kan måske i nogle tilfælde være med til at ramme dig ekstra hårdt på pengepungen. I hvert fald klarer Opel sig langt bedre end skiftet fra Vectra til Insignia med den mindre Astra. Den hedder det samme både før og efter modelskiftet og nøjes med en prisforskel på 25 procent eller cirka 34.000 kroner i snit.

Undtagelsen, der bekræfter reglen, er Peugeot 307, der trods en numerisk opgradering til 308 på den efterfølgende model klarer sig med en prisforskel på blot 25 procent omregnet til 26.000 kroner i snit. Det er opgørelsens mindste forskel opgjort i kroner.

Jan Lang fra Bilbasen.dk forklarer, at prisforskellen afhænger meget af, hvordan importøren agerer op til et modelskifte:

Biler som VW Golf og Toyota Avensis er ikke så hårdt ramt, fordi importøren har proppet bilerne med udstyr op mod modelskiftet for at holde salget oppe. På den måde har de holdt en mere fornuftig afskrivningsprofil,” siger markedsanalytikeren.

Mens nogle bilejere altså må æde en ekstraordinær stor afskrivning ved et modelskifte, peger Jan Lang på, at man som brugtbilkøber til gengæld kan gøre særdeles gode køb ved at vælge en udgået model i stedet for efterfølgeren med næsten samme alder. ”Der er selvfølgelig mere prestige forbundet med den nye model, men hvis man kan undvære den, og man samtidig vælger en udgående model, der er overdænget med udstyr, kan man gøre fremragende køb,” vurderer han.
Find din model i skemaet herunder, og se hvor meget et modelskifte har kostet dig… eller hvor meget du kan spare ved at holde dig til en ’gammel’ model, når du køber brugt.

Se skema her: Prisforskel på gammel og ny model af samme bil 

henrikh@hvilkenbil.dk

1 COMMENT

  1. Det er muligvis et formuleringsspørgsmål, men “407’eren fra årgangene 2010-11 er i snit hele 93 procent eller 136.000 kroner mindre værd som brugtbil end den yngre model 508”?

    Jeg tror gerne på, at en ny 508 er 93 mere værd end en brugt 407, dvs. næsten dobbelt så dyr, men hvis en 407 omvendt er næsten hundrede procent mindre værd, så er den jo, ja, nærmest ingenting værd.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here