Næsejob og stylter til Renault Scenic

Danmarks mest solgte familieflytter, Renault Scenic, får et næseløft i stil med den nye Renault Clio. Samtidig introduceres softroader-udgaven Xmod.

Med den nye Clio skiftede Renault stil – og nu får det meste af modelprogrammet en ansigtsløftning, så man straks kan se slægtskabet i hele Renault-familien. Designet afspejler chefarkitekt Laurens van den Ackers nye, mere flydende og markante stil, der især er karakteriseret af fronten med den fremtrædende Renault-rhombe.

Ret beset er der altså tale om en næseoperation på Renault Scenic, der dermed får sit andet facelift på blot fire år. Resten af bilen er der grundlæggende ikke ændret på. Dog får Scenic det nye R-link system, der blev introduceret med Clio. R-link styrer radio, medieafspiller som iPod eller iPhone og navigation via en trykfølsom skærm, indeholder Bluetooth-forbindelse og kan opgraderes, så du kan modtage mails og surfe på nettet.

Renault Scenic får den fremtrædende Renault-rhombe fra Clio.
Renault Scenic får den fremtrædende Renault-rhombe fra Clio.

Renault Scenic kommer til Danmark med den nye næse i løbet af foråret – priserne pilles der ifølge importøren næppe ved. Dermed rækker 223.000 kr., inkl. lev., fortsat til den korte udgave med fem sæder, mens Grand Scenic med plads til syv koster fra 254.000 kr.

Xmod er en Scenic på stylter
Chefdesigner Laurens van den Acker har fået lidt mere spillerum med Scenic Xmod (øverste billede), en softroader-udgave af Danmarks bedst sælgende MPV.

Med Scenic Xmod surfer Renault med på den nye bølge af livsstilsbiler, der skyller ind over os for tiden. Formålet er at skille sig ud fra mængden af grå hverdagsbiler og signalere eventyrlyst – men det er altså mest for udseendets skyld: Trods kække tagrælinger, skærmforøgere og øget frihøjde nøjes Xmod nemlig med forhjulstræk. De franske ingeniører har dog leget lidt med det elektroniske traction control system, kaldet Extended Grip. Ved at indstille det i tre trin, er det angiveligt muligt at øge vejgrebet på alt fra tør asfalt over sne til grusveje, uden at det ligefrem gør Scenic Xmod til en offroader.

Sådan én har der i øvrigt tidligere været i første generation af Scenic-programmet, hvor RX4 både havde firehjulstræk og reservehjul på bagsmækken som den ægte vare.

Scenic Xmod kommer også til Danmark i løbet af foråret. Det sker, når den har haft officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts. Merprisen for en Scenic iført skovløber-outfit kendes endnu ikke.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here