Nød lærer bilkøber at ku’ li’ benzin

1
280

Hvis diesel- og benzin-biler kostede det samme, hvad ville du så vælge? Hvilkenbil’s Henrik Hauthorn er ikke i tvivl… 

Henrik Hauthorn

De tørre tal viser, at dieselbilernes andel er faldet fra knap hver anden i 2010 til nu knap hver tredje af de nye biler.

”Danskerne vælger små biler,” udtaler Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på bilistorganisationen FDM’s medlemsblad, Motor til epn.dk i den forbindelse.

Men er det nu også det, der sker? Vælger danskerne benzin frem for diesel? Jeg tillader mig at tvivle.

Det der sker, er nok nærmere, at danskerne vælger små, billige mikrobiler som for eksempel de to trillingekuld VW Up, Skoda Citygo, Seat Mii og Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108. Og de fås ganske enkelt ikke med diesel.

Men også i de lidt større minibiler, som sælger godt, er benzinudgaven mest solgt. Ikke fordi den kører på benzin, men fordi det er en billigere teknologi end diesel.

En væsentlig årsag til, at en trecylindret benziner er markant billigere end en diesel og tiltrækker danske bilkøbere som en isbod i sommervarmen er ikke mindst det danske afgiftssystem, der ’gearer’ omkostningerne med hastig fart.

En kostpris på måske 5.000 kr. ekstra for en dieselmotor i forhold til en benzinmotor bliver lynhurtigt til en ordentlig sjat penge med 180 procent afgift på og så lige 25 procent moms af det hele til sidst. For eksempel koster en Citroen C3 med 70 hk turbodieselmotor cirka 20.000 kr. mere end en tilsvarende C3 med benzinmotor.

Jeg vover det ene øje; mon ikke det er danskernes sparsommelighed på bilbudgettet, der får antallet af benzinbiler til at blomstre og dieselerne til at dø ud frem for et bevidst valg om at ville køre benzin?

Faktisk tror jeg, at langt de fleste ville foretrække en diesel frem for en benzin’er. Hvorfor ikke? Den kører jo som regel længere på literen, og brændstoffet koster et par kroner mindre. Hvad er der at betænke sig på..?

”Jamen, husk nu; det er dyrere i service og reparationer, og du skal have et betydeligt kørselsbehov, før du vælger diesel,” formaner eksperterne.

Men som jeg kender danskerne – og mig selv – kan vi godt lide noget, der er billigt her og nu og i daglig drift. Og hvorfor skulle det lige være min dieselbil, der går i stykker?

Hvis diesel- og benzinbiler kostede stort set det samme, var jeg ikke i tvivl: En diesel tak!

Hvad ville du vælge?

Fakta: Solgte benzin- og dieselbiler i 1. halvår
I første halvår 2010 udgjorde dieselbilerne 45,9 pct. af nybilsalget. I 2014 er dieselbilernes andel kun på 30,1 pct.

Brændstof 2014 2013 2010 2009
Benzin 68.483 62.890 39.823 30.600
Diesel 29.603 28.827 33.808 24.021

 

Kilde: De Danske Bilimportørers statistik

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here