Ny E-klasse er teknologisk tour de force

Mercedes’ nye E-klasse er så avanceret, at den overgår S-klassen, når det gælder komfort, køreassistenter og kommunikation. Dansk premiere i april.

Når Mercedes ruller den nye E-klasse fra verdenspremiere i Detroit og ud på vejene, vil topudgaverne trumfe stort set alle konkurrenter i avanceret teknologi. Selv ‘storebror’, Mercedes E-klasse, må se sig overhalet på flere punkter.

Tiende generation af E-klassen med kodebetegnelsen W213 genskaber Mercedes’ position som mærket, der er først med det sidste i banebrydende teknik. I den nye E-klasse handler det især om aktive køreassistenter, der skal gøre køreturen både lettere og mere sikker.

Også bagfra er det svært at skelne den nye E-klasse fra C- og S-klassen - Mercedes har standardiseret formsproget som hos Audi.
Også bagfra er det svært at skelne den nye E-klasse fra C- og S-klassen – Mercedes har standardiseret formsproget som hos Audi.

Blandt de teknologiske højdepunkter finder vi en sporskifte-assistent, der selv kan ‘se’ huller i trafikken på motorveje med flere vejbaner, og derefter hjælpe til med at skifte spor, når chaufføren beder om det.

E-klassen har også en ny vejbaneassistent, der ikke behøver nymalede vejstriber for at holde bilen på dydens smalle sti. Ved at holde øje med andre biler og f.eks. autoværn, er den nye E-klasse i stand til at holde kursen trods mangelfuld afmærkning ved hastigheder helt op til 130 km/t. En detalje der gør køreturen på dårlige veje med ringe sigtbarhed mere sikker.

Den aktive fartpilot er også forbedret, så den nu kan holde passende afstand til forankørende biler ved hastigheder helt op til 210 km/t. Omvendt kan den holde fuldstændig stille i en motorvejskø i 30 sekunder, og derefter stadig genstarte bilen og øge farten til den valgte hastighed.

Styretøjet hjælper til i undvigemanøvrer, og med en smartphone kan du stige ud af din E-klasse og parkere ved hjælp af tryk og swipes på din telefon. I praksis kan E-klassen udstyres, så den bedst kan beskrives som en semi-selvkørende bil.

To 12-tommer skærme
Førerpladsen er også rendyrket hightech. Topudgaverne har to store 12,3 tommer skærme, der elegant flyder sammen under det samme stykke glas. Den ene skærm viser informationer om bilens fart osv., den anden giver overblik over E-klassens omfattende infotainment-muligheder. Alt det kan du læse om i detaljer i artiklen her.

Udover den klassiske front med stjerne på kølerhjelmen, fås E-klassen med denne mere sportslige næse. Topudgaverne får forlygter med hele 84 LED-enheder.
Udover den klassiske front med stjerne på kølerhjelmen, fås E-klassen med denne mere sportslige næse. Topudgaverne får forlygter med hele 84 LED-enheder.

En ny E-klasse handler også om komfort. Den starter med et karrosseri, der bliver godt fire cm længere, men endnu vigtigere øger akselafstanden med 6,5 cm til gavn for benpladsen på bagsædet.

Samtidig disker Mercedes op med en ny type luftaffjedring, der med to kamre til forakslen og én til bagakslen kan justere karrosserihøjden kontinuerligt og i det hele taget løfte overliggeren for overlegen affjedringskomfort. Luftaffjedring er dog en del af den alenlange ekstraudstyrsliste, som følger med den nye E-klasse.

Fire cylindre og ni gear
Standard er til gengæld en ny automatgearkasse med hele ni trin, der ifølge Mercedes både skifter ekstremt hurtigt og blidt og samtidig sparer brændstof.

Gearkassen følger med de to første motorvarianter, som E-klassen lanceres med. Højst overraskende er der tale om to relativt beskedne, firecylindrede motorer; E200 benzin med 184 hk og E220d med 195 dieselheste. De får dog også mindre at slæbe på end tidligere – den nye E-klasse taber sig nemlig 70 kg.

Sidstnævnte dieselmotor er helt ny og skulle være væsentligt mere kultiveret end den nuværende 220d. Økonomisk er den nye oliebrænder også: Med det ni trins automatgear er normforbruget beskedne 25,6 km/l. Senere følger mere motorstærke udgaver, blandt andet ladehybriden E350, der med batteri, el- og benzinmotor har en samlet ydelse på 279 hk og 600 nm, kører op til 30 km på strøm alene og har et teoretisk normforbrug på 47,6 km/l. Mercedes er også på vej med nye sekscylindrede motorer – både diesel og benzin – og mon ikke vi også ser et par skrappe AMG-udgaver med otte cylindre på et senere tidspunkt…

Klassisk design
Al den spændende teknik er pakket ind i et klassisk design, der mere udstråler elegant gentleman end ung tekniknørd. Ja, faktisk kan man konstatere, at Mercedes nu gør som Audi og følger nøjagtig samme designsprog for alle modeller: Kun længden på 492 cm afgør, at her er tale om en E-klasse; hvad angår design er den nye E’er ikke til at skelne fra hverken den mindre C-klasse eller den rigtigt store S-klasse.

Liebhavere har dog gode muligheder for at sætte deres personlige præg på E-klassen. Både ude og inde kommer den i fire forskellige design-trim; Basis, Exclusive, Avantgarde og AMG-line. Dermed er der også frit valg mellem stor kølergrill og den klassiske Mercedes-stjerne til at krone motorhjelmen eller det mere sportslige alternativ med en fladere kølergrill med integreret stjerne-smil.

To skærme på 12-tommer under samme glas dominerer E-klasse kabinen. Basisudgaverne får analoge instrumenter.
To skærme på 12-tommer under samme glas dominerer E-klasse kabinen. Basisudgaverne får analoge instrumenter.

At kabinen kan udstyres med LED-belysning i 64 forskellige farver er blot ét eksempel på, hvordan E-klassen kan designes efter ejerens personlige smag.

Mercedes E-klasse kommer til Danmark til april som sedan – sidst på året følger stationcarudgaven.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here