Ny Espace fra en halv million kroner

Renault har løftet sløret for de danske priser og udstyrsvarianter af den nye storfamiliecrossover Espace. Franskmanden vil især friste firmabilister.

Én ting er at lancere en bilmodel, som er så unik, at den skaber sin egen helt nye klasse. Noget andet er at forsøge øvelsen to gange – vel at mærke med selvsamme model.

Ikke desto mindre er det, hvad Renault forsøger med den seneste udgave af familie-MPV’en Espace, der nu markedsføres som en højbenet crossover.

Den nye Espace kommer til Danmark allerede til april, og Renault har derfor offentliggjort danske priser og udstyrsniveauer.

Billigste Espace koster 515.000 kroner
Billigste Espace kaldet “Life” koster 514.900 kroner plus levering. For de penge får den frankofile familefar en 1,6-liters diesel med 130 hk og manuel, 6-trins gearkasse inklusiv standardudstyr som fartpilot, p-sensor, 2-zone klimaanlæg, nøglefri start og LED-forlygter.

Hvis prisen virker pebret kan firmabilisterne glæde sig over et anderledes fornuftig beskatningsgrundlag på 378.000 kroner for samme model, der i øvrigt traver op til 22,2 km/l.

Sin størrelse til trods er Espace kun med fem sæder som standard. Til gengæld koster den tredje sæderække kun overkommelige 11.900 kroner.

Topudgaven rammer 630.000 kroner
Næste udstyrstrin kaldet “Zen” koster 47.000 kroner ekstra, men så medfølger også hele paraden af sikkerhedsudstyr såsom vognbanealarm, blind-vinkel-assistent og automatisk lys-styring.

Den eftertragtede nødbremse er ligesom aktiv fartpilot ligeledes standard på Zen men kan tilkøbes Life i en særlig sikkerhedspakke til fornuftige 15.000 kroner.

Topudgaven inden for det danske Espace-program har 160 hk fra samme 1,6-liters Energy dieselmotor men her koblet til en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse og bundet til Zen-udstyret. Dén udgave koster 629.900 kroner.

En revolution med 30 år på bagen
Den første Espace blev lanceret tilbage i 1984 og slås med Chryslers Minivan om at kalde sig verdens første MPV.

Designet var oprindeligt udviklet af ligeledes franske Matra, der paradoksalt nok dengang var under Chrysler’s ejerskab.

Netop som forlægget for Espace stod færdigt, besluttede Chrysler sig for at skille sig af med Matra, og den lille fabrik gik derfor til PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) for at sælge idéen om en minibus med personbil-egenskaber.

PSA-folkene troede ikke på konceptet, og Matra-folkene gik over gaden og bankede på døren hos Renault, som straks så potentialet og få år senere lancerede bilen under navnet Renault Espace.

Læs også: Ny Espace kalder Danmark

carstenn@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here