Ny Opel Insignia er større men lettere

0
Tredje generation af Insignia skal fortsætte Opels positive udvikling.

2. generation af Opel Insignia måler fuldfede 4,9 meter, men har alligevel tabt 175 kg. Ifølge Opel bliver Insignia firmaklassens mest avancerede bil.

Der er først officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve til marts, men alligevel afslører Opel nu anden generation af topmodellen Insignia.

Ændringerne er så gennemgribende, at Opel markerer det ved at tilføje efternavnet Grand Sport til Insignia. Det lange navn matcher fint bilens design: Insignia Grand Sport vokser nemlig til hele 490 cm, hvilket er mere end klassens ‘rumuhyre’, Skoda Superb. Faktisk vokser Insignia sig til at blive firmaklassens største model.

Opel bruger den imponerende fremtoning til flere ting: Akselafstanden er vokset mere end 9 cm for at adressere det altoverskyggende problem med den nuværende model; den meget beskedne benplads på bagsædet i en ellers velvoksen bil. Samtidig bliver Insignia II til en særdeles lang, lav og bred bil i et næsten coupé-lignende look, som den låner fra stilstudiet Monza Concept. Faktisk sidder man hele tre cm lavere i Insignia Grand Sport. Bagude er der plads til mellem 490 og 1.450 liter bagage under den store bagklap.

Lang, lav og bred: Opel Insignia Grand Sport får et elegant og coupé-lignende design.
Lang, lav og bred: Opel Insignia Grand Sport får et elegant og coupé-lignende design.

Opel dropper den traditionelle sedan-version, men vil senere lancere end stationcar-udgave med tilnavnet Sport Tourer. Også den bliver lang og lav med en stærkt skrånende bagklap, der giver et ‘shooting brake’ look a la Mercedes CLS.

Insignia Grand Sport er baseret på en ny udgave af General Motors’ Epsilon-platform, der også bruges til flere modeller på det amerikanske marked. Men hvis man tænker fuldfed amerikaner med deller og dollargrin, tænker man fejl: Faktisk smider den nye Insignia hele 175 kg, hvilket løser en anden kendt udfordring for forgængeren; overvægt og deraf følgende højt forbrug og tunge køreegenskaber.

Sammen med en rekordlav luftmodstand – godt hjulpet af det lange og lave karrosseri – skal det gøre Insignia til en væsentligt mere atletisk og brændstoføkonomisk køreoplevelse. Mest sparsommelige bliver dieselmotorer på 1,6 og 2,0 liter med biturboteknik, mens en nyudviklet, firecylindret turbobenziner med 165 hk er det spændende, nye indslag i motorprogrammet. Den nye 1,5 liters maskine kommer også i en basisudgave med færre hestekræfter.

Alt i teknologi
Med 900.000 solgte styk af forgængeren er Insignia en vigtig model for Opel, der endelig oplever fremgang – både i salg og indtjening. Fabrikken i Rüsselsheim sætter da også alle sejl til med Insignia II, som tyskerne hævder bliver den bil i firmaklassen, der kan tilbyde flest avancerede teknologier.

Listen over high-tech isenkram, der kan tilkøbes, er da også så lang, at vi bliver nødt til at koge den ned til en kortfattet oversigt her:

  • Adaptiv fartpilot med mulighed for delvist autonom kørsel
  • Head-up display
  • Intellilink infotainment med wifi hot-spot i bilen
  • Pop-up motorhjelm til beskyttelse af bløde trafikanter
  • Firehjulstræk
  • Automatisk fordeling af moment til de trækkende hjul
  • Otte-trins automatgear
  • AGR-sæder med indbygget aircondition og massage
  • Apple CarPlay og Android Auto opkobling til smartphones
  • 360 graders kamera
  • Linjevogter
  • Skiltegenkendelse
  • Automatisk nødbremse
  • Advarsel mod tværgående trafik og biler i den blinde vinkel
  • Adaptiv affjedring

 

Sidst men ikke mindst kan Insignia II leveres med nyeste udgave af Opels imponerende LED-matrix forlygter, der med hele 32 LED-elementer automatisk tilpasser lyset til omgivelserne og den modkørende trafik. Superforlygterne følger kurverne og kan lyse helt op til 400 meter.

Sammenlignet med den nuværende Insignia er der ryddet godt op i knapperen i afløseren. Bemærk den delvist digitale instrumentering og den store skærm i midterkonsollen.
Sammenlignet med den nuværende Insignia er der ryddet godt op i knapperne i afløseren. Bemærk den delvist digitale instrumentering og den store skærm i midterkonsollen.

De mange gadgets og assistenter skal sammen med en forbedring af fit og finish fortsætte Opels plan om at ‘demokratisere luksus’: Insignia Grand Sport skal ikke være dyrere end en VW Passat, men alligevel dufte af premium som en Audi eller BMW.

Efter premieren i Geneve ventes Insignia til salg i løbet af foråret. Det er god timing for Opel: Efter års tilbagegang, er der i 2016 for andet år i træk fremgang for bilklassen, der ellers har tabt markedsandele til nye, moderigtige crossovers.

Læs også: Opel viser ny designstil med Monza Concept

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation