Ny teknik oplader elbilen på sekunder

0
162
Elstikket til VW e-Up rummer både stik til veksel- og jævnstrøm. Det kan meget vel blive ny standard, da BMW har valgt samme teknik.

En superkondensator i stedet for batterier kan blive et gennembrud for elbilen: Rækkevidden er moderat, til gengæld er ladetiden reduceret til sekunder.

En Tesla kører op til 500 km på fuldt opladte batterier, og både Tesla selv og andre bilmærker taler om en fordobling af rækkevidden om blot få år.

Det lyder alt sammen som om elbilen står på tærsklen til sit endelige gennembrud, men nu lancerer forskere et spændende alternativ: Glem drømmen om dyre og tunge superbatterier og benyt en ny type superkondensator i stedet for.

Forskere fra to universiteter og firmaet Augmented Optics har præsenteret et nyt, revolutionerende materiale, der giver en superkondensator fantastiske egenskaber: Ikke alene kan materialet formes, så det er let at pakke i en bil. Det gør også superkondensatoren i stand til at opbevare langt mere energi i længere tid og reducerer opladningstiden dramatisk. Superkondensatoren kan lades med tilstrækkelig strøm til 250 kilometers kørsel på få sekunder, skriver elbilsitet recharge.se.

”Vi synes det her er en ekstremt spændende udvikling, som kan blive en ‘game changer’,” fortæller Ian Hamerton, som har testet tekniken på universitetet i Bristol, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Det revolutionerende materiale forbedrer angiveligt energitætheden i en superkondensator mellem 1.000 og 10.000 gange – men selv om den nuværende energitæthed bare bliver forbedret 10 gange, vil superkondensatoren kunne fungere godt i en bil, mener Jim Heathcote, direktør for Augmented Optics.

Et moderne lithium-ion batteri vil fortsat kunne lagre mere energi og dermed tilbyde længere rækkevidde. Men hvis en superkondensator kan tilbyde en rækkevidde på 250 kilometer sammen med en ladetid på få sekunder, vil det være et attraktivt alternativ for mange bilkøbere, lyder argumentet for den nye superkondensator.

Elon Musk kan se potentialet
Allerede i 2011 pegede Teslas grundlægger Elon Musk på superkondensatorer som en spændende mulighed for elbiler – hvis man vel at mærke fik et gennembrud for energitætheden. Måske er gennembruddet kommet nu: Forskerne bag den nye superkondensator har ansøgt om patentrettigheder for blot to uger siden, og håber at kunne få en fungerende prototype ud at køre i 2017, skriver recharge.se.

Læs også: VW fyrer og skifter til el

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here