Nye benzinmotorer sviner mere end diesel

3

Tysk undersøgelse afslører, at moderne benzinmotorer udleder 1.000 gange så mange partikler som før – samtidig får bilindustrien lov til at udlede mere CO2.

Moderne benzinbiler kører væsentligt længere på literen – men prisen for den reducerede CO2-udledning kan vise sig at være uhyggelig høj. De nyeste benzinmotorer med direkte indsprøjtning (GDI-motorer), udleder nemlig 1.000 gange så mange partikler som almindelige benzinmotorer. Det viser en undersøgelse foretaget af den uafhængige tyske inspektionsvirksomhed, TÜV Nord.

Forklaringen er den nye indsprøjtningsteknik. Ved at øge trykket forstøver man benzinen mere effektivt, hvilket betyder, at motoren kører længere på literen. Men det højere indsprøjtningstryk skaber samtidig langt flere af de bittesmå partikler i udstødningen, der trænger ind i lungerne hos mennesker. Derfra kan de trænge videre ind i blodbanerne og være skyld i et væld af sygdomme, inklusive kræft. Partikelforurening har tidligere mest været forbundet med dieselmotorer, men den nye undersøgelse viser, at moderne benzinmotorer udleder 10 gange flere partikler end moderne dieselmotorer.

Moderne benzinmotorer, som her i Kia Ceed, udleder ekstremt mange kræftfremkaldende partikler, viser tysk undersøgelse.
Moderne benzinmotorer, som her i Kia Ceed, udleder ekstremt mange kræftfremkaldende partikler, viser tysk undersøgelse.

Samme problematik fik EU til at gennemtvinge brugen af partikelfiltre på dieselmotorer. Partikelfiltre kan også være løsningen, der kan gøre de moderne GDI-benzinmotorer mere stuerene, men – som det også var tilfældet med dieselpartikelfiltre – så tøver bilproducenterne. Ifølge miljøbevægelsen Transport & Environment forsøger bilindustrien at undgå at montere at sætte filtre på de nye benzinmotorer, bl.a ved at omgå de eksisterende regler, hævder Transport & Environment. Også selv om et filter koster under 400 kroner og angiveligt ikke har nogen negativ indflydelse på motorens forbrug eller effekt.

Mere brændstof-effektive GDI-motorer, der reducerer CO2-udledningen ville være en fantastisk opfindelse, hvis ikke de udledte så mange partikler. Biler er i forvejen den største kilde til luftforurening i Europas byer, og vi vurderer, at stort set alle nye benzinbiler, der vil blive solgt ved udgangen af dette årti, vil have GDI-motorer med direkte indsprøjtning,” siger Transport & Environments afdelingschef Greg Archer til nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Transport & Environment, er luftforureningen i EU allerede skyld i mere end 400.000 dødsfald om året og årsag til mere end 100 millioner tabte arbejdsdage årligt. I kroner og øre svarer til et tab for EU på mindst 330 milliarder Euro om året.

Tysk bilindustri forsinker CO2-krav
Samtidig med afsløringen af, at nye benzinmotorer øger luftforureningen, har EU forsinket kravet til bilindustrien om, at de skal sænke bilernes gennemsnitlige CO2 udledning. Oprindeligt havde EU-landene vedtaget en grænse på 95 gr. CO2 pr. km i 2020, men efter intensivt lobby-arbejde fra den stærke tyske bilindustri, træder grænsen nu først i kraft i 2021. Samtidig udvandes den en smule, fordi ”CO2-fradraget” for at fremstille elbiler øges fra 2,5 til 7,5 gr./km. Lidt forenklet betyder det, at f.eks. BMW kan fortsætte med at lave store og tørstige biler, hvis de samtidig producerer elbiler som fabrikkens netop lancerede i3.

EU arbejder i dag hen mod et mål om, at alle nye biler i gennemsnit højst må udlede 130 gr. CO2 pr. km i 2015. For bilfabrikker som Fiat, Peugeot og Citroën, der laver mange små biler, giver det  ingen problemer, men det presser især de tyske luksusmærker Audi, BMW og Mercedes. Tyskland, anført af kansler Angela Merkel og hvis parti har modtaget økonomisk støtte fra netop BMW, har af samme årsag arbejdet indædt for at udskyde 2020-målene for CO2-udledning. Den manøvre er altså lykkedes, men på længere sigt vil EU’s krav til bilernes CO2-udledning formentlig blive skærpet yderligere.

[email protected]

3 KOMMENTARER

  1. Meget trist nyhed om tysk bilindustri, BMW må betale sig udsættelse af forurenings-nedskæringer i deres bilmotorer.
    Sammenholdt med korruption fra tyske ADAC, der har modtaget store million beløb fra den tyske bilindustri for at få topplaceringer i biltest. Det tyske dækfirma Continental har ligeledes betalt millionbeløb for at få topplacering i dæktest foran Michelin!
    Det er meget kedeligt, at danske FDM fortsætter med at henvise til tyske ADAC test!
    Mercedes, Folkevogn, Audi, Skoda, BMW har afleveret deres flotte anerkendelser, der var “lånte fjer”. Tyske DGI-motorer fortsætter med at forurene og naive danskere køber tyske biler, fordi de tror, det er kvalitet! Folkevogn har også snydt med data for deres benzinmotorer og skal betale milliardbeløb tilbage til de ulykkelige bilejere.
    Tyske bilmagasiner er ligeledes blevet dømt for at modtage millionbeløb fra landes bilproducenter for at give topplaceringer. Længe leve Made in Germany?

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation