Opel Mokka kommer til januar fra 270.000 kr.

Den kompakte ”caféhjulstrækker” rammer en voksende niche, der skal give betrængte Opel lidt luft. Opel Mokka er ren livsstil – kun 1 pct. af køberne vil køre offroad.

Bilsalget har det skidt i Europa. Og tyske Opel er blandt de mærker, der lider mest under den stadig dybere krise på det vesteuropæiske bilmarked. Men til januar kommer Opel med et modtræk i form af den kompakte offroader Mokka. I et marked, der bliver ved med at vige, er nichen for små firehjulstrækkere blandt de få, der oplever stigende efterspørgsel.

Det med firehjulstrækket skal man tage med et gran salt. Opel Mokka kan ganske rigtigt fås med firehjulstræk, men langt de fleste købere vil nøjes med det billigere og mere økonomiske forhjulstræk. For dem handler en bil som Mokka mere om stilen, den høje siddeposition og relativt gode plads – og de vil hellere forcere kantstenen foran caféen end køre en tur ud i terrænet. Faktisk forventer Opel selv, at kun én pct. af alle Mokka-ejere vil benytte bilen til terrænkørsel.

I Danmark bliver Opel Mokka næppe bilen, der sender mærket til tops på salgslisterne. Dertil koster Mokka trods alt for meget: 270.000 kr. rækker til basisudgaven med forhjulstræk, 1,6 liters benzinmotor med 115 heste og et snitforbrug på 15,4 km/l. En tilsvarende dieseludgave med 1,7 liters motor, 130 heste og et forbrug på 22,2 km/l koster 320.000 kr., mens billigste firehjulstrukne udgave får en 1,4 liters benzinturbomotor med 140 hk og et normforbrug på 15,6 km/l også skal koste 320.000 kr.

Masser af standardudstyr
Sammenlignet med konkurrenter som Nissan Juke (fra 218.000 kr.), Skoda Yeti (fra 243.000 kr.) og Mini Countryman (fra 303.000 kr.) kan Opel Mokka dog ikke siges at være dyr. I hvert fald ikke, hvis man kigger på udstyrsniveauet, der er usædvanligt omfangsrigt for Opel. Blandt andet er aircondition, alu-fælge, tågelygter foran, læderrat med varme, ratbetjening af cd-radio, fartpilot, regnsensor, lysfølsomt bakspejl, el-ruder for og bag samt varme i forsæderne standardudstyr i Opel Mokka.

Mokka får Danmarkspremiere i løbet af januar. Senere får den konkurrence fra egne rækker, når Chevrolet lancerer søsterbilen Chevrolet Trax: De to junior-offroadere deler teknik og skal begge bygges på GM’s fabrik i Sydkorea.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here