Peugeot får nyt (gammelt) logo

peugeot logo

Peugeot får nyt logo – det 11. siden 1850. Det varsler nye tider med bilkoncernen Stellantis og ambitioner om at rykke op i bil-hierarkiet.

Det franske bilmærke Peugeot skifter logo. Der er stadig en løve i front, men hvor løven hidtil har stået på bagbenene og viftet med kløerne, sidder den nu som portræt i et klassisk våbenskjold. Det nye logo har historiske aner og minder en del om det logo, som Peugeot benyttede i 1960.

Nye logoer er ikke noget nyt i bilernes verden. De er mere sjældne end de ansigtsløftninger, der sædvanligvis rammer bilerne hvert tredje-fjerde år, men forekommer løbende. Senest har eksempelvis VW skiftet logo under stor bevågenhed i 2019.

Et logo skal følge med tiden og faktisk er det 11. gang, at Peugeot ændrer logo siden mærkets første, der kan dateres tilbage til 1858. Motivet har altid været en løve og altid i profil, men gennem tiden har løverne stået på alle fire, på bagbenene og flere gange blot været et portræt af hovedet. En sjov detalje er, at løverne altid har kigget eller bevæget sig mod venstre. Undtagen i 1925, hvor løven for en enkelt gangs skyld var højreorienteret i en periode på 11 år.

Eksempler på Peugeot-logoer gennem tiderne. Peugeot selv mener, at de har skiftet logo 11 gange.

Om det skyldes politisk observans, melder historien ikke noget om. Peugeot taler dog – med stor selvforståelse – om at ”Peugeot er funderet på erfaringer fra alle revolutioner: Den industrielle, teknologiske, politiske, sociale, digitale og nu den miljømæssige – energitransitionen og mobilitet uden et CO2-aftryk er kernen i mærkets strategi for en bæredygtig fremtid.”

Jo tak, det lyder jo flot. Og som et godt eksempel på, hvor fristende det er at læse en masse værdier ind i et logo, der fungerer som mærkets ’ansigt’.

Udtryk for ambitioner

Én ting kan man med sikkerhed læse ind i det nye logo: Peugeot har ambitioner om at blive fransk bilindustris prestigemærke. Citroën fra samme koncern skal være det mere folkelige, men får lov at stræbe med undermærket DS. Peugeot derimod drømmer om at udvikle sig til et reelt alternativ til tyske mærker som Audi, BMW og Mercedes. Man ser det i designet og ikke mindst de stadig mere lækre og sofistikerede kabiner, der allerede nu kan måle sig med de bedste. I den sammenhæng er det nye logo utvivlsomt endnu et skridt opad stigen.

Sådan er rollefordelingen i den nye Stellantis-koncern, der også tæller Fiat, Chrysler, Jeep, Lancia og Alfa Romeo.

Den første model, der får fornøjelsen af det nye logo, bliver tredje generation af Peugeot 308, der traditionelt er blandt Peugeots vigtigste modeller. Den har verdenspremiere 18. marts.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here