Radikalt facelift af Citroëns lille crossover

0
96
c3 aircross facelift

Citroën C3 Aircross får et midtvejs-facelift med et markant ‘næsejob’. Teknisk er der kun få ændringer – dansk premiere efter sommerferien.

Hvis et facelift kan koges ned til et såkaldt ’næsejob’ er Citroën C3 Aircross et fremragende eksempel. Den kompakte franske crossover, der herhjemme sælger ganske godt, får en ordentlig én over snudeskaftet i forbindelse med sit klassiske midtvejs-facelift.

Hvor den nuværende C3 Aircross har et mildt, rundt og nærmest venligt udtryk, er der anderledes drama over det opdaterede design. Ifølge Citroën er den nye næse inspireret af stilstudiet ’Cxperience Concept’ fra 2016. Her på redaktionen ser vi også lidt ’Darth Vader’ i det nye design med den trekant, der breder sig fra Citroën-logoet og ned i en ny tværgående grill med noget, der ligner nedadvendte mundvige. Citroën selv taler om, at C3 Aircross er blevet mere moden og derfor har fået et mere selvhævdende udtryk. Det kan vi dårligt være uenige i…

c3 aircross facelift
Bagtil er der ingen ændringer af C3 Aircross. Fronten får det hele.
Større skærm

Ser vi bort fra næsen, er der tale om et beskedent facelift af C3 Aircross. Fremover kan du få den med Citroëns særligt komfortable Comfort-sæder, flere nye farver inde og ude og mulighed for at kombinere med forskellige farver på sidespejle og taget.

Infotainmentskærmen vokser til ni tommer og kan ’spejle’ både Apple og Android-mobiltelefoner. Opladning sker trådløst i en nydesignet centerkonsol, men ellers ligner kabinen sig selv.

Sikkerheden er også i orden med op til 12 forskellige sikkerhedsassistenter – fra head-up display til trafikskilte-genkendelse.

Ingen hybrid eller el

Og så tilbage til den nye næse. Lige bagved ligger motorrummet – og her sker der faktisk ikke noget nyt: Som nu vil den ansigtsløftede C3 Picasso kunne fås med de samme fire motorer: En trecylindret turbobenziner på 1,2 liter med 110 eller 130 hk. Eller en firecylindret dieselmotor med enten 100 hk og manuelt gear eller med 120 hk og automatgear. En ladehybrid eller rent elektrisk udgave, som Citroën ellers tilbyder i flere af sine modeller, kommer ikke på tale i C3 Aircross.

Topudgaverne får en ny og større skærm på ni tommer. Og trådløs opladningen af mobilen.

Citroën-fans kan møde den mere modne C3 Aircross hos danske forhandlere på den anden side af sommerferien. Her skal den tage konkurrencen op med stadig flere klassekammerater som VW T-Cross, Renault Captur, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Kia Stonic, Nissan Juke og den kommende Opel Mokka.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here