Rapport: Bilfabrikker manipulerer med brændstofforbrug

De senere års forbedringer af bilers brændstofforbrug skyldes i vid udstrækning, at bilfabrikkerne udnytter smuthuller i EU-normen, hævder ny undersøgelse. ”Fifleriet” sker helt lovligt.

Kan du heller ikke få din nye bil til at køre så langt på literen som brochuren og forhandleren lover?

Ifølge den grønne lobby-organisation Transport & Environment (T&E), er det ikke tilfældigt. I en ny rapport hævder T&E, at bilfabrikkerne med stor opfindsomhed udnytter alle smuthuller i de EU-regler, der ligger til grund for det officielle tal for bilers gennemsnitlige brændstofforbrug. Det skriver det tyske bilmagasin AutoBild, der har nærlæst rapporten.

I rapporten ”Mind the gap” (Pas på forskellen) afslører T&E 20 tricks, som bilproducenterne angiveligt benytter for at nedbringe brændstofforbruget.

Det kan de gøre, fordi det ikke er direkte ulovligt. Enten fordi der ikke findes klare regler for, nøjagtig hvordan man udfører testen af bilernes brændstofforbrug, eller fordi reglerne kan bøjes. Og bilfabrikkerne udviser tilsyneladende stor opfindsomhed, når det gælder om at pine ekstra kilometer ud af benzinen eller dieselen. At testen ikke foregår ude i normal trafik, men på et rullefelt i et lukket laboratorium er også med til at gøre ”fifleriet” muligt.

Højt dæktryk og gaffertape
Blandt de tricks, som bilproducenterne ifølge rapporten benytter, er særligt letrullende dæk med ekstra højt dæktryk, der mindsker rullemodstanden. Et andet er afmontering af alt udvendigt ekstraudstyr og tilklæbning af spalteåbninger for at reducere den simulerede vindmodstand. Bilproducenterne benytter også særligt uddannede chauffører eller ligefrem robotter til at betjene speeder og gearkasse så optimalt som muligt. Til sidst har de endda – helt lovligt – ret til at reducere det endelige resultat med op til fire procent, skriver AutoBild.

Ifølge T&E er disse tricks en stor del af forklaringen på, hvorfor moderne biler gennem de senere år har opnået stadig mere imponerende og lave forbrugstal.

Det er tydeligt, at de nuværende forbrugstest ikke er realistiske. Forbrugernes tillid til de officielle normtal og regler er ved at bryde sammen, fordi det koster forbrugerne en fjerdedel mere at køre i bil end de officielle tal lover. Smuthullerne skal lukkes, hvis vi skal genskabe tilliden”, siger Greg Archer fra T&E’s bilafdeling.

T&E kan dog ikke præsentere uigendrivelige beviser for, at bilproducenterne manipulerer med forbrugstesten. Kun de opgivne forbrugstal taler for, at det er tilfældet: Lignende forbrugstests udført af uafhængige laboratorier kommer i gennemsnit frem til, at bilerne bruger 23 procent mere brændstof end de officielle EU-normtal, der er baseret på bilproducenternes oplysninger, skriver AutoBild.

Biltests afslører enorme forskelle
Beviser eller ej: Stadig flere bilejere oplever, at der er langt fra de flotte forbrugstal i brochuren og så den reelle brændstoføkonomi.

En oplevelse, vi kan nikke genkendende til på hvilkenbils redaktion. I takt med at bilernes normtal bliver bedre og bedre, kommer vi stadig længere væk fra det officielle brændstofforbrug, når vi tester nye biler. Udviklingen er lige så tydelig, som den er tankevækkende. For adskillige biler er forskellen mistænkeligt stor. Herunder er tre typiske eksempler fra tests udført af hvilkenbil og baseret på helt normal kørsel:

Bilmodel:                           EU-norm, snit                     Testforbrug      Forskel

VW Golf 1,6 TDi (aut.)      25,6 km/l                            17,3 km/l       -34 pct.
Fiat Punto TwinAir            23,8 km/l                           14,0 km/l       -41 pct.
Kia Picanto 1,0                   24,4 km/l                            15,0 km/l       -39 pct.

Men forbrugerne er ikke de eneste, der kan føle sig snydt. I Danmark bruges de officielle EU-normtal nemlig også til at bestemme, hvor meget den danske stat opkræver i grøn ejerafgift. Og passer det, at de teoretiske forbrugstal bliver bedre uden at det reelle forbrug følger med ned, går staten glip af store indtægter. Vel at mærke uden at få noget igen i form af mindre CO2-udslip, der oprindeligt var idéen med at indføre den grønne ejerafgift.

Læs mere på Transport & Environments hjemmeside.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here