Rekordbilligt at køre diesel

Dieselbilister slipper langt billigere fra et besøg på tankstationen end benzinbilisterne – prisforskellen mellem diesel og benzin er usædvanligt stor.

Det er langt billigere at købe bil med et D- frem for et DK-skilt, da tyske bilkøbere ikke betaler registreringsafgift. Men i denne tid er det også langt billigere at have et D, TDI eller anden dieselbetegnelse på bagsmækken af bilen.

Prisforskellen mellem benzin og diesel er nemlig i øjeblikket på hele 2,33 kr., hvilket svarer til mere end 100 kr. for en typisk tankfuld. Dertil kommer de 20-30 pct., som en dieselbil kører længere på literen. Det skriver finans.dk

”Der er rigtig stor forskel på priserne i øjeblikket. Vi er ude i en prisforskel, vi normalt ikke ser,” siger olieanalytiker hos Statoil Per Sune Koustrup.

Hos Statoil lyder den vejledende pumpepris i skrivende stund på 11,61 kr. for en liter oktan 95 benzin og 9,23 kr. for en liter diesel.

Benzinbiler vinder frem over alt
Det er ganske normalt, at prisforskellen på brændstof er størst om sommeren, men når forskellen er ekstra stor i år, så skyldes det blandt andet, at der er kommet flere benzinbiler på vejene verden over.

”Efterspørgslen efter benzin er stor i Europa og USA, vi er tæt på det højeste salg nogensinde i USA. Det er ‘driving season, hvor amerikanerne kører på ferie,” siger Per Sune Koustrup til finans.dk.

Når sommeren går på hæld, så falder prisen dog igen frem mod oktober, hvor de to brændstoftyper typisk er tættest på hinanden med en prisdifference på 80 øre pr. liter. Samtidig begynder efterspørgslen efter fyringsolie at stige, og det trækker dieselprisen med op.

Selv om prisforskellen på benzin og diesel altså varierer, er der ifølge hvilkenbil-dk’s redaktør et par tommelfingerregler, man kan styre efter i sit valg mellem diesel- og benzinbil.

Du skal som regel køre mindst 20.000 kilometer årligt, før diesel begynder at være interessant, og samtidig bør de fleste af dine køreture være relativt lange. Ellers kan du få nogle kostbare problemer med dieselpartikelfilteret, fordi mange koldstarter og korte ture får det til at sode til,” forklarer Jens Velling.

Ofte er dieselbilerne noget dyrere end benzin-varianter. Ligesom serviceomkostningerne er højere.

”I andre tilfælde er diesel faktisk lidt billigere. Det ser man f.eks. på nogle modeller hos BMW og Audi,” siger hvilkenbil.dk’s redaktør. Han peger på, at der pt. sker en spændende udvikling, hvor benzinmotorerne får forbedret deres forbrug ganske markant.

”Derfor er det også en individuel beregning, der skal til for hver bil og hver familie,” slår Jens Velling fast.

I øvrigt tyder meget tyder på, at der er endnu billigere benzin og diesel i vente fremover. USA og Iran er blevet enige om en atomaftale, der ser ud til at give endnu et dyk i de i forvejen lave oliepriser.

Fakta: Skal din næste bil køre på benzin eller diesel?
For at tage stilling til det spørgsmål er du nødt til se på både økonomi og kørselsmønster.

Prøv FDMs beregner, der kan bidrage til den rigtige beslutning.

Læs også: Se hvor langt din bil reelt kører på literen

henrikh@hvilkenbil.dk

3 Kommentarer

  1. Hej Henrik.

    Jeg vil gerne have lidt vejledning til valg at kommende brugte bil.
    Vi kører ca 20-25.000km om året. min kone har bilen til arbejde med en strækning på 20km hver vej. yderligere kører vi altid en del i weekenderne.
    Jeg har læst artiklen rekordt billig at køre diesel, hvor for jeg skriver. Har længe overvejet en diesel, men hvad tænker du?
    Jeg kiiger på biler son skoda octavia 1,6 tdi, Golf med samme motor og Citroen C4 1,6 hdi. Burde jeg overveje en benzin?
    og evt. hvilken.
    Mit bil budget er max 130.000kr.

    Tak om du vil vejlede mig.

    Mvh
    Brian Tidemand

    • Hej Brian!
      Tak for din mail!

      Når du nu ønsker dig en diesel, synes jeg da også, du skal have en 😉

      Din families kørselsmønster kan godt bære det, blot du undgår mange småture, og det skriver du ikke noget om er på programmet.

      Diesel er tillokkende – ikke mindst i denne tid, hvor literprisen er helt nede under 8 kr. og differencen til benzin er ca. 2 kr.
      En fuld tank til lavpris er en af de små glæder, man har i hverdagen.

      Men du skal omvendt være forberedt på lidt højere service- og reparationsomkostninger på en diesel sammenlignet med en benziner.

      Du skriver ikke noget om din planlagte tidshorisont for ejerskab og jeres pladsbehov, men med ovenstående in mente, synes jeg du skal gå efter en relativt ‘ung’ bil med få km på tælleren.

      Du har selv nævnt et par biler fra mellemklassen som mulige køb, men med dit budget på 130.000 kr. bliver det lidt snævert. Du risikerer at købe en bil med for mange år og km på bagen, som du får mange reparationer på – fx over en fem-årig periode.

      Jeg ville gå efter en bil med under 100.000 km på tælleren og ikke mere end 3-4 år gammel.

      Citroën C4 er dog en reel mulighed i mellemklassen og en udmærket, komfortabel bil. Du får relativt meget bil for pengene.
      Du kan evt. læse vores anmeldelse af C4 her (dog med benzinmotor, men Citroën laver nogle meget fine dieselmotorer): https://www.hvilkenbil.dk/test-mesterlig-motor-lofter-citroen-c4/

      FDM kalder faktisk C4 ‘en god pendlermaskine’. Dog med den ‘store’ 120 hk HDI. Dit budget ser dog mere ud til at række til de mindre 112 eller 92 hk HDI’er.

      På bilbasen.dk kan du se, at ejerne af C4 giver den karakteren 4,3 ud af de maksimale 5 stjerner.
      http://www.bilbasen.dk/alt-om/citro%C3%ABn/c4

      Renault Megane er også en mulighed: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-iii/15-dci-90-authentique-st/2548420
      med fin dieselmaskine.
      https://www.hvilkenbil.dk/test-renault-megane-aldrende-vin-pa-opfrisket-flaske/

      Men når alt dette er sagt, er du måske bedre tjent med en mindre bil – i Polostørrelsen. Så rækker dine 130.000 kr. lige pludselig til en noget nyere biler med færre km på tælleren,
      Fx Renault Clio og Ford Fiesta. Eller Citroën C3 og C3 Picasso og fætteren Peugeot 208, samt selvfølgelig Polo og den beslægtede Seat Ibiza. Men det kan være, du synes, de er for små til jeres behov.

      Der er kun ét at gøre – at komme ud til forhandlerne og prøvekøre de biler, du overvejer for at finde ud af, hvilken du bedst kan lide og som i sidder bedst i.

      Du kan evt. investere i Brugtbil Guiden 2015 eller læse tidligere ejeres vurderinger på Bilbasen.
      Held og lykke i jagten – vi hører gerne, hvordan ‘historien’ ender 😉

      Vh Henrik
      Hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here