Renault dumper prisen på Clio

Med en ny Clio i kulissen er der dømt ophørsudsalg på den nuværende model af Renaults bedst sælgende model. Rabatter på op til 42.000 kr. skal rydde lagrene.

”Skandaløst billigt” kalder den danske Renault importør selv priserne på den nuværende Clio. Og det lyder som ærlig snak: Med udsigt til en ny Clio, der lanceres sidst på året, skal lagrene af ”gamle” Clio’er ryddes først. Lokkemidlet er rabatter på op til 42.000 kr. Et stærkt tilbud til prisbevidste bilkøbere – men måske også en prisnedsættelse, der vil få nybagte Clio-ejere til at tale om skandale. De sidstnævnte kan i hvert fald se frem til et øget værditab.

Det hører dog retfærdigvis med til historien, at Renault længe har givet klækkelige rabatter på den aldrende Clio – senest i form af ekstraordinært gunstige priser på købernes gamle byttebiler. I realiteten har de fleste Clio-købere formentlig betalt omtrent det samme som i dag.

Diesel-stationcar til 150.000 kr.
Med de nye rabatter, der gælder til og med oktober, koster billigste Clio med tre døre og 75 hestes benzinmotor 120.000 kr. inkl. levering. Et endnu bedre tilbud er samme bil med fem døre og Avantage udstyr som aircondition og el-spejle til 125.000 kr. Dieselmotor koster 18.000 kr. ekstra, mens merprisen for den praktiske stationcarudgave er beskedne 8.000 kr. Man kan med andre ord købe en veludstyret Clio stationcar med dieselmotor for godt 150.000 kr. – det er et tilbud, som ingen andre bilmærker i samme klasse matcher i dag.

Ny Clio kan blive billigere
Årsagen til det gode tilbud – fjerde generation af Renault Clio – står klar hos de danske forhandlere i midten af november. Priserne på dén model er endnu ikke offentliggjort. Læs mere her.

Branchebladet Automotive News åbner dog op for spekulationer om, hvorvidt den nye Clio bliver billigere end sin forgænger: I Frankrig falder listeprisen næsten 2.000 kr. Udsat for danske afgifter kan det i bedste fald gøre den kommende Clio 4.000 – 6.000 kr. billigere på listeprisen, sammenlignet med den nuværende model før den “skandaløse” rabat.

Ifølge Renault Clio 4’s projekt-direktør, Philippe Caillette, er det udbredt brug af samme dele på flere modeller i Renault-Nissan alliancen, der har gjort det muligt at købe stort – og dermed billigt – ind hos underleverandørerne. Således går 50 procent af delene i den nye Clio 4 igen i Renault Modus og Nissan Micra, der står på samme, tekniske platform.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here