Renault rykker i Danmark

Trods rekordstort bilsalg i Danmark, mister de store mærker som VW, Peugeot og Ford markedsandele. Koreanerne, tyske luksusmærker og Renault går frem.

Det danske bilsalg fortsætter med at slå den ene rekord efter den anden. Det giver naturligvis glæde blandt importører og bilforhandlere, men faktisk må mange af dem kigge med bekymring på det ellers imponerende salg.

Dykker man ned i salgstallene må især store og etablerede mærker konstatere, at de taber markedsandele i et ellers brandvarmt marked. Det gælder f.eks. VW, der nok kan glæde sig over at være Danmarks mest solgte bilmærke, men ikke desto mindre er gået 9,3 procent tilbage. Det viser tal fra De Danske Bilimportører over bilsalget for første halvår 2015 sammenlignet med samme periode i 2014.

Andre traditionelt storsælgende mærker som Peugeot, Ford og Skoda har samme udfordring. Her går markedsandelene tilbage med henholdsvis 6,5, 13,8 og 7,3 procent.

Helt galt står det til hos Fiat. Markedsandelen for det engang så populære italienske bilmærke gik tilbage med hele 18,5 procent i første halvår af 2015. Dermed er Fiat nede på en beskeden markedsandel af det danske bilsalg på 1,7 procent.

Mazda kan heller ikke være tilfreds med en tilbagegang på 9,7 procent i en tid, hvor man har fine og relativt nye modeller som Mazda 3 og Mazda 6 ude i butikkerne. Netop Mazda opruster dog netop nu med ny Mazda 2 og Mazda CX3 i henholdsvis mini- og crossover-klassen, der sælger godt for tiden. Med lidt held vinder Mazda altså de tabte markedsandele tilbage i det kommende halvår.

Renault er nu 5. størst
Andre steder er der god grund til at lade champagnepropperne springe. Ikke mindst hos franske Renault, der øgede markedsandelen med 7,1 procent i første halvår. Dermed rykker Renault forbi både Citroën og Skoda og er nu Danmarks femte mest populære bilmærke.

Men mange andre mærker kan tillade sig at skåle på udviklingen: Opel arbejder sig stille og støt ud af mange års krise og går næsten 10 procent frem. Faktisk klatrer det tyske bilmærke op på en plads som det 10. største mærke herhjemme.

Suzuki er også midt i et comeback. Godt hjulpet af den nye mikrobil Celerio går det lille japanske mærke næsten 15 procent frem. Koreanerne Kia og Hyundai vinder også terræn, mens minibilen Space Star sørger for comeback og fremgang for Mitsubishi på hele 1.950 procent. Mitsubishi kommer dog fra et lavt niveau, men er på rekordtid rykket op til at være Danmarks 14. største bilmærke.

Mens pris uden tvivl spiller en afgørende rolle for de fleste danske bilkøbere, er der også fest blandt luksusmærkerne: Audi, BMW og Mercedes går henholdsvis hele 8,5, 18,5 og 19,8 procent frem. De tyske prestigemærkers optur bekræfter tendensen til, at bilkøberne enten vil have luksus eller et godt tilbud, mens den bløde mellemvare har det svært.

Læs også: Bilsalget slog alle rekorder i 2014

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here