Så meget billigere end ID.4 bliver Skoda Enyaq

0
enyaq

Startprisen for Skodas første elbil bliver under 300.000 kroner. Det er godt 20.000 kroner mindre end søstermodellen VW ID.4.

Skodas elektriske SUV, Enyaq, triller ud på den danske asfalt til sommer, og den danske importør har netop offentliggjort priserne. Og de er konkurrencedygtige: 299.000 kroner er nemlig introprisen for den billigste Enyaq med tilnavnet iV 50, et 55 kWh-batteri, der kan lades med 50 kW ude i byen og 7,2 kWh derhjemme. Rækkevidden er 361 kilometer.

Til sammenligning koster Enyaqs lidt finere fætter, VW ID.4, fra 319.995 kr. ID.4’erens rækkevidde er 343 km, men den kan til gengæld lynlades med 100 kW. Det halverer cirka længden af pauserne, når man er på langfart.

Hvor meget elektrisk tjekke får man så for knap 300.000 kr.? Ret beset er Enyaq iV 50 trods alt nok mest attraktiv netop på grund af prisen. Dels fordi der er nogle huller i den mængde standardudstyr, den byder på, og dels fordi merprisen for yderligere udstyr og længere rækkevidde er begrænset.

iV 50’s standardudstyr tæller ganske vist vognbaneassistent, advarsel mod biler i de blinde vinkler, advarsel og automatisk nedbremsning, hvis man ved venstresving overser en modkørende, LED-lygter, 2-zonet klimaanlæg og digitalt cockpit med 10 tommer infotainmentskærm.

Men iV 60 koster 320.000 kr. – altså beskedne 21.000 kr. mere. Ud over et 62 kWh-batteri med en rækkevidde på 412 km beriger den sin køber med rare sager som p-sensor bag, bakspejl med automatisk nedblænding, højdejusterbare forsæder, midterarmlæn både for og bag og 13 tommer infotainmentskærm. Og så må den slæbe en anhænger på 1.000 kilo.

enyaq
I alle modeller, bortset fra den billigste, er infotainmentskærmen på 13 tommer.
Vælg Enyaq med et Plus

Det rigtige valg synes imidlertid at være at tage yderligere et skridt op til iV 60 Plus, der forventes at blive den foretrukne dansker-Enyaq til 340.000 kr.

I iV 60 Plus kan man glæde sig over muligheden for at lynlade med 100 kW – fra 5 til 80 pct. batterikapacitet på godt en halv time – hjemmeopladning med 11 kW, varmepumpe, navigationsanlæg, 3-zonet klimaanlæg samt varme i forsæder og sprinklerdyser. Hvilkenbils vurdering er, at det lille Plus så absolut synes at være de 20.000 ekstra kroner værd.

Topmodellen iV 80 har et batteri på 82 kWh og en rækkevidde på 536 km. Den koster 370.000 kr., og ligesom iV 60 fås den for 20.000 kr. med et Plus – det vil sige samme udstyr som iV 60 Plus og derudover med mulighed for at lynlade med 125 kW.

Enyaq står på VW-koncernens elektriske platform, kaldet MEB, og med det flade batteri under bunden er pladsen udnyttet optimalt. Bagagerummet sluger 585 liter, hvilket kun er 15 liter færre end den forslugne Octavia stationcar.

Over 1.400 danskere har ifølge Skoda forhåndsbestilt Enyaq – ubeset og uden at kende priserne. Skoda er nu i fuld gang med at kontakte dem for at høre, om den tjekkede elbil stadig er attraktiv efter offentliggørelsen af priserne. Som nævnt i indledningen: De første Enyaq får danske nummerplader på til sommer.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation