Saab 9-3 genopstår som elbil

Det har trukket ud, men nu får vi endelig lov at se de eldrevne udgaver af for længst hedengangne Saab 9-3. Navnet er dog ændret til Nevs og bilerne lanceres kun i Kina som delebiler.

Saab er død, Nevs længe leve: Senere i denne måned ‘genopstår’ Saab 9-3 på teknikmessen CES i Shanghai – nu som elbil med kinesiske ejere og nyt navn.

Alt efter temperament er det nok enten ugens mest ligegyldige bilnyhed eller tværtimod en historisk begivenhed. Trofaste Saab-fans vil formentlig hælde til det sidste: Med afsløringen af de første billeder af de eldrevne Nevs-modeller kan der nemlig spores en vis form for liv i det for længst nedlagte Saab-mærke.

Nevs – det står for National Electric Vehichle Sweden – holder nemlig til i de gamle Saab-fabrikker i Trollhättan. Her produceres elbiler baseret på den gamle Saab 9-3 model, der kan dateres tilbage til 2002. Nevs har flere gange balanceret på randen af konkurs, men nu tyder det altså på, at det faktisk lykkes firmaet at lancere den elbil, som man har lovet i snart mange år. Bare ikke under navnet Saab, for det ejer flyfabrikken.

Delebiler i Tianjin
Selv om bilerne skal fremstilles i Sverige, skal vi ikke regne med at kunne hverken købe eller køre i en Nevs på vores breddegrader. Efter planen skal det meste af produktionen sendes til den kinesiske storby Tianjin, der har købt et større parti elbiler af Nevs. I millionbyen Tianjin skal de fungere som delebiler og dermed tilbyde bæredygtig mobilitet for mange af byens indbyggere.

Når skeptikerne nok vil trække på skuldrene af denne nyhed, skyldes det, at Nevs baserer projektet på en bilmodel, der ikke blot efterhånden har 15 år på bagen, mens også er en tung konstruktion, der aldrig har været tænkt til eldrift. Spørgsmålet er, hvordan den skal være konkurrencedygtig med elbils-pionerer som Tesla eller de mange moderne elbiler, der er på vej fra store bilfabrikker som GM, VW og Mercedes-Benz? Omvendt kan man jo komme et stykke vej for statsstøtte, og det kan man vel godt kalde Tianjins storindkøb af Nevs-biler.

Nevs vil også tilbyde en eldrevet crossover baseret på Saab 9-3X fra 2009.
Nevs vil også tilbyde en eldrevet crossover baseret på Saab 9-3X fra 2009.

300 km på en opladning
Nevs selv hævder, at deres nye elbiler får en rækkevidde på 300 km på en opladning. Hvilken norm som de 300 km er baseret på, oplyser firmaet dog ikke.

I 2018 er Nevs klar til at sælge to modeller. Dels en almindelig sedan baseret på Saab 9-3, dels en crossover baseret på den let forhøjede stationcarudgave af Saab 9-3 med tilnavnet X, som svenskerne lancerede tilbage i 2009. Nevs selv kalder den model for ‘helt ny’, men det er nok at strække begrebet lidt for langt.

Designet har dog fået en større overhaling, særligt foran, hvor moderne forlygter giver Nevs-modellerne deres eget udtryk. Kendere vil dog straks genkende den klassiske Saab 9-3 form fra alle andre vinkler.

Læs også: Slut med Saab som bilmærke

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here