Sådan skulle den nye Saab 9-3 se ud

0
583

En ny udgave af Saab 9-3 var næsten færdig, da Saab gik konkurs blot tre måneder før verdenspremieren i marts 2012. Måske bliver den retro-agtige ”nye” 9-3 virkelighed i 2014.

Da Saab gik konkurs, var den svenske bilfabrik blot tre måneder fra at præsentere bilen, der skulle redde fabrikken – en ny udgave af Saab 9-3. Den svenske bilfabriks daværende designchef, amerikaneren Jason Castriota, var stort set klar til at løfte sløret for bilen. Afsløringen skulle finde sted på biludstillingen i Geneve i marts 2012, men i december 2011 gik Saab konkurs og den ”nye” Saab 9-3 røg tilbage i skuffen.

Saab var langt fremme med den vigtige 9-3 cabriolet.
Saab var langt fremme med den vigtige 9-3 cabriolet.

Nu er billederne dukket op, bl.a. på det svenske site automotorsport.se, der sædvanligvis er meget velorienteret om Saab. Ifølge automotorsport.se er de dårligt opløste billeder ægte nok og viser den nye Saab 9-3, som den ville have set ud, hvis den var nået i produktion.

Billederne er interessante af flere årsager. Først og fremmest viser de, at Jason Castriota valgte en retro-agtig designstil, der spiller meget tydeligt på de klassiske 99 og 900 modeller tilbage fra 70erne og 80erne.

Særligt den fem-dørs combicoupé med stor bagklap må få det til at gibbe i Saab-entusiaster; her er tale om klassisk Saab-design med stejl forrude og den langstrakte bagklap med hækspoiler kendt fra turbo-udgaverne.

Endnu mere spændende er det, at designet måske kan blive virkelighed. NEVS, det nye svensk-kinesiske selskab bag det genopstandne Saab, har nemlig planer om at lancere en ny 9-3. Teknisk skal den baseres på den halvt færdige Phoenix-platform, som Jason Castriota’s nye Saab 9-3 skulle bygges på. Set i det lys er billederne måske lækket med vilje, fordi NEVS gerne vil have en pejling på, om Saab skal satse på Castriota’s retro-design eller fortsætte den lidt fremadskuende stil, der blev indvarslet med 9-5.

Sedan, cabriolet og hybrid var planlagt
Ifølge automotorsport.se’s anonyme kilde, der er ansat hos Saab, skulle Castriota’s Saab 9-3 også produceres i en klassisk sedan-version, mens der ikke var planer om en stationcar. Til gengæld skulle cabriolet-versionen være hurtigt klar, fordi den altid har haft et stort publikum på det vigtige, amerikanske marked. En anden spændende plan var en firehjulstrukket hybridudgave. Ved at kombinere dieselmotor med el-drift på baghjulene ville 9-3 hybrid få 200 hk, firehjulstræk og et lige så lavt CO2 udslip som Toyota Prius.

Amerikanske Jason Castriota er designeren bag Saab's retrostil, der måske - måske ikke bliver til noget.
Amerikanske Jason Castriota er designeren bag Saab’s retrostil, der måske – måske ikke bliver til noget.

Selv om det nye Saab-selskab NEVS gik i luften med et nyt site for få dage siden, er det endnu uklart hvornår en ny Saab 9-3 kan være klar – og om den i givet fald bliver i Jason Castriota’ s nu lækkede design.

Læs mere: Saab genfinder gnisten

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here