Her rammer VW’s sparekniv

VW sælger mange biler, men tjener for lidt. Det resulterer nu i besparelser, der går ud over alt fra nichemodeller til basisudgaver som den tredørs Polo.

VW-gruppen slog alle salgsrekorder sidste år, hvor salget rundede 10 millioner biler. Der er bare et lille aber dabei ved succesen: Hver gang VW sælger biler for 100.000 kr., tjener de kun 2.500 kr. – og det er for lidt, når der skal investeres svimlende summer i ny teknologi som elbiler, hybridmotorer og aktive sikkerhedssystemer for at følge med konkurrenterne.

Derfor er VW på vej mod en barsk slankekur, der skal skære overflødig fedt for næsten 40 milliarder kroner af sidebenene på den tyske bilgigant.

Netop i disse uger overvejer VW præcist hvor sparekniven skal hugge til. Lidt overraskende ser første offer ud til at blive basisudgaven af VW Polo med tre døre (billedet), siger en af dem, der skal føre kniven, VW-bossen Martin Winterkorn.

”Effekten af at indstille produktionen af den tredørs Polo og andre modeller, der er faldende efterspørgsel på, er markant. Besparelser i form af færre komponenter og mere strømlinet produktion løber op i trecifrede millionbeløb,” siger Winterkorn til branchebladet Automotive News Europe.

Hvis VW gør alvor af at droppe tredørs-udgaver af den populære Polo, følger tyskerne en ny trend hos konkurrenterne. Nyere modeller som Renault Clio, Dacia Sandero, Honda Jazz, Mazda 2, Mitsubishi Spacestar, Nissan Micra og Skoda Fabia fås også udelukkende med fem døre.

Scirocco og Beetle i farezonen
Men VW nøjes ikke med at slette den tredørs Polo fra modelprogrammet. Den Golf-baserede Eos med elektrisk stålfoldetag får helt sikkert også sparekniven i år. Skal man tro jungletrommerne, kan sportsvognen Scirocco og den opdaterede ‘folkevognsboble’ Beetle komme til at lide samme skæbne.

Når slankekuren er gennemført i 2017, vil den ifølge VW selv øge indtjeningen fra 2,5 til 7 procent. Med til det forbedrede resultat hører, at VW indstiller produktionen af supersportsvognen Bugatti Veyron – et prestigeprojekt som VW har tabt 35 millioner kroner på, hver gang en rigmand har bestilt en Veyron.

Til gengæld fortsætter VW med at stive selvtilliden af med et andet prestigeprojekt: Folkevognsflagskibet Phaeton er på vej i en ny udgave – til trods for at VW tabte 200.000 kr. hver eneste gang de solgte et eksemplar af forgængeren.

Sammenlignet med Bugatti ligner Phaeton dog et selvtillidsboost i discountklassen. Med kommende besparelser på knapt 40 milliarder kroner er der også råd til at fyre lidt penge af på at drille konkurrenterne i Stuttgart og München på deres hjemmebane i luksusklassen.

Læs også: Verdammt – VWs topmodel fortsætter

jensv@hvilkenbil.dk

2 Kommentarer

    • Nej, du har ret – det er en fejl: Der skulle ikke stå Nissan Note, men Nissan Micra. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here