Se priser på de ’nye’ Mazda 6 og Kia Sportage

Nye udgaver af crossoveren Kia Sportage og firmabilen Mazda 6 er nu hos forhandlerne. Forbedringerne er mest kosmetiske, men Mazda øger sikkerhedsudstyret i modsætning til Kia.

Fra starten af september lancerer Kia en forbedret udgave af mellemklasse-crossoveren Sportage, og japanske Mazda er klar med tredje finpudsning af firmabilen Mazda 6.

Kia Sportage introduceres i to udstyrsvarianter – en Advance-model og en Intro-model.

Prisen på den faceliftede Sportage starter ved 315.00 kr. for en 1,6 diesel Advance med bl.a. 7” navigation m. touch skærm, sædevarme i for- og bagsæder, 2-zoners fuldautomatisk klimaanlæg, luftdyser v. bagsæder, regnsensor, 17” alufælge, LED kørelys foran, aut. lyslængderegulering, aut. nedblændeligt bakspejl, Apple CarPlay og DAB+ radio mm.

For bare 9.991 kr. ekstra får du dog intromodellen med yderligere ekstraudstyr for over 50.000 kr. Det virker umiddelbart som det bedste valg af de to.

Den ligner sig selv – men faktisk har Kia justeret på både grill, lygter og kofanger på Sportage.

Noget overraskende skal du fortsat betale ekstra – hele 15.000 kr. – for at få automatisk nødbremse i den faceliftede Sportage.

Ifølge Kia i Danmark vil modelprogrammet på Sportage løbende blive udvidet med flere udstyrsvarianter.

Opdateret indre og ydre
Forbedringerne af Sportagens ydre omfatter nye kofangere foran og bagpå inklusiv nye for- og baglygter.

GT-line-modellen skiller sig ud. Den får ny kølergrill i sort højglans, bundskjold i sort højglans og sølv samt mørke kromindlæg på sidepanellister og bagklap. Modellen er nu udstyret med et bagpanel med dobbelt udstødning og tågeforlygter i et nyt ”ice cube” design.

Sportage modelprogrammet rummer 10 forskellige farver, hvoraf de fem er helt nye. Samtlige modeller har fået nye alufælge.

Interiøret byder på et nyt rat, en forbedret instrumentenhed og nyt tofarvet indtræk i sort og grå frem for det tidligere ”two-tone grey”. GT-line modellen fås desuden med nyt tofarvet læderindtræk i sort og grå eller helt sort læderindtræk med røde detaljer som ekstraudstyr.

Alle modeller er som standard udstyret med træthedsregistrering. Kun på modeller med automatgear er der mulighed for at tilkøbe adaptiv fartpilot.

Nyt motorprogram
Den 1,6 liters turbobenzinmotor med 177 hk er den eneste motor, som fortsætter fra det tidligere modelprogram. Den er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. 1,7 diesel er erstattet af en ny 1,6 liters dieselmotor, der leverer hhv. 115 hk og 136 hk, hvor den største ydelse tilbydes med både 4WD og automatgear. Herudover lancerer Kia den nye 2,0 mild hybrid. Det primære formål med hybridteknologien i Kia Sportage er at hjælpe motoren under acceleration, og derved fratage noget af belastningen. Foruden at begrænse emissionerne, vil dette også give en bedre acceleration. Den nye mild-hybrid motor forventes at reducere emissionerne med op til 4% i henhold til WLTP. 

Endelig fås Sportage også med en kraftig 2,0 liters dieselmotor med 185 hk, som tilbydes med 4WD og den nye 8-trins automatgearkasse med ‘shift by wire’ som vi kender fra Stinger og Sorento.

Mazda 6 med nyt interiør
I det tredje facelift af Mazda 6 siden introduktion for snart syv år siden har snuden fået en finpudsning à la crossoveren Mazda CX-5, men det er inde i kabinen, der er sket flest forandringer med et komplet re-designet interiør.  

Blandt andet har den nye Mazda 6 fået en større infotainmentskærm, renere linjer og mere enkle knapper til blandt andet styring af klimaanlægget. 

Den nye Mazda 6 2018 model fås i tre forskellige udstyrsniveauet: Vision, Premium og Optimum. Priserne starter ved 293.000 kr. for en 2 liters 145 hk sedan med Vision-udstyr (basis). 

Mazda 6 har fået den helt store make-over i kabinen, hvor både instrumenter, infoskærm og materialer er markant forbedret.

Der er også skruet op for sikkerheden i 6’eren. Allerede fra det laveste udstyrsniveau (Vision) får du en del nye sikkerhedsteknologier, der øger sikkerheden markant. Du får blandt andet head-up display med visning af fart mm. direkte i forruden, intelligent fartpilot med skiltegenkendelse samt automatisk nødbremse, AEB City, blindvinkel-advarsel, vejbaneassistent mm.

Under motorhjelmen er der også nyt. Du har nu mulighed for at tilvælge Mazdas SKYACTIV-G 2.5 benzinmotor med cylinder-deaktivering ved lav belastning, som giver en bedre brændstoføkonomi. På dieselfronten er den 2,2 liters SKYACTIVE-motor opdateret med et såkaldt SCR-system, så den overholder kravene om NOx-udslip og samtidig er ydelsen øget fra 175 hk til 184 hk.

Læs også: Mazda 6 får sit tredje facelift

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here