Shell hævder ny diesel forbedrer økonomien

Renere forbrænding og en halv procent længere på literen. Det er ifølge Shell fordelene ved at køre på den nye Fuel Save Diesel, der nu indføres på samtlige Shell stationer.

Tilsætningsstoffer – såkaldte additiver – der hævdes at udrette mindre mirakler i din bils motor, har længe været almindelige på tankstationerne. Men kun i standerne med benzin. Nu putter Shell også noget i tanken med dieselolie. Under navnet Fuel Save Diesel skal additiver rense dieselmotorer og forbedre brændstoføkonomien.

Nogen mirakelkur er der dog langt fra tale om. Ifølge Shell selv sørger additiverne for at mindske den indre friktion i motoren, hvilket skulle få de fleste dieselbiler til at køre omkring en halv procent længere på literen. Til gengæld koster Fuel Save Diesel ikke mere end almindelig diesel.

Men måske er den største fordel ved additiverne også, at de holder indsprøjtningsdyserne fri for koks-belægninger. Fænomenet er nemlig langt fra ukendt – mange småture kan især i dieselmotorer skabe koksbelægninger, der i værste fald kan ødelægge motoren. I moderne dieselmotorer er det særdeles dyrt at udskifte de avancerede indsprøjtningsdyser, der arbejder med et enormt tryk.

Redaktionens gode erfaringer med additiv
Lignende additiver kan i øvrigt også købes på flaske, så man selv kan tilføje cirka en halv deciliter additiv-væske per tankfuld. Blandt de mere kendte mærker er danske Bell-Add som hvilkenbil tidligere har eksperimenteret med – med overraskende gode resultater: Brug af Bell-Add i en VW Golf 1,4 TSi med turbobenzinmotor forbedrede ikke blot motorgangen mærkbart, men også benzinøkonomien med ca. fem procent. Prisen per tankfuld for en halv deciliter Bell-Add løber op i omkring i 15 kroner – økonomisk er gevinsten altså beskeden; omkring 25-30 kr. per tankfuld.

Læs mere om Bell-Add.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here