Små hop på stedet for Skoda Octavia

2

BILTEST: 4. generation af danskerfavoritten Skoda Octavia har fået skærpet designet og opdateret elektronikken. Reelt er fremskridtene få.

Hvilken bil?

Skoda er nået til fjerde generation af Skoda Octavia. Med sin størrelse mellem Golf og Passat, velrenommerede teknik fra VW-koncernen og fair priser, har Octavia været en publikumsfavorit på det danske marked siden debuten i 1996. Alt tyder på, at succesen fortsætter: Fjerde oplag dyrker de klassiske Octavia-dyder som god plads, glimrende finish og et bredt udvalg af motorer og udstyrsvarianter, så der er noget til enhver smag. Octavia er måske ikke den mest spændende model i mellemklassen, men få biler rammer begrebet ’det gyldne kompromis’ bedre. Her tester vi stationcar-udgaven Combi, der står for langt den største del af salget i Danmark. Testbilen har en to liters dieselmotor med 150 hk, der altid er koblet til et 7-trins DSG automatgear, samt højeste udstyrstrin Style til 363.000 kr. Octavia fås fra 220.000 kr.

Vidste du at?

Fjerde generation af Skoda Octavia bærer det interne kodenavn A8 og står på en opdateret udgave af VW-koncernens MQB-platform. Forskellen består i mere avanceret elektronik som konstant opkobling samt en ny brugerflade, hvor stort set al betjening foregår via bilens centrale infotainmentskærm. Mekanisk er Octavia den samme med traditionelle McPherson-hjulophæng foran og en halvstiv compoundaksel bag.
Mere opsigtsvækkende og lidt morsom er Skodas konstante forsøg på at gøre Octavia lidt lækrere, end den interne hakkeorden lægger op til. Denne gang er forskellen tydelig i tjekkernes favør: Mens den nye Golf 8 fremstår mere rustik end sin forgænger, fører Octavia sig bl.a. frem med blødt stofbetræk på instrumentpanelet og gasdæmpere, der automatisk holder motorhjelmen oppe. For feinschmeckere fremstår finishen faktisk en tand federe i Octavia end i Golf anno 2021.

Hvordan er førerpladsen?

VW-koncernen er gået all-in på skærmbetjening i søsterbilerne Skoda Octavia, VW Golf, Seat Leon og til dels Audi A3. Desværre. For nok ser den store skærm moderne ud, men elektronikken bag virker langsom, og selve betjeningen er ofte kringlet og ulogisk. Et enkelt eksempel: Du trykker på skærmen for at justere sædevarmen. Systemet reagerer så langsomt, at du intuitivt trykker igen, hvilket betyder, at du nu har justeret to trin i stedet for ét. Det er en ommer Skoda (og VW), også fordi betjeningen kræver lange øjekast på skærmen.
Kørestillingen er heldigvis fortsat til den gode side. Og dog er der også her tale om et lille tilbageskridt: Selve sædet er blevet lidt mere fladt, så langbenede chauffører får mindre støtte under lårene. Samtidig er albuestøtten i døren rykket længere ned, så i hvert fald undertegnede sidder mindre afslappet.

Hvordan opleves kabinen?

Ingen tvivl om, at tjekkerne har benyttet den sidste koruna i budgettet til at gøre Octavia-kabinen så lækker som mulig. Her er lige lidt flere bløde plastic-overflader end i den finere fætter VW Golf, inklusiv filt i dørlommerne. Det nye to-egede rat er decideret lækkert med sit luftige look, ægte læder og blidt klikkende trykknapper.
Men omme på bagsædet indtræffer et lille chok: Octavia har altid haft klassens bedste benplads. Nu er den mærkbart reduceret, til trods for at akselafstanden er uændret. Ærgerligt – og helt uforståeligt, at Skoda sådan frivilligt smider et trumfkort. Et rekordrummeligt bagagerum på 640 er et plaster på såret.

Er sikkerheden i orden?

Skoda nåede at få crashtestet Octavia af Euro NCAP i 2019. Siden er testen skærpet, og det ses bl.a. på, at Octavia ikke har en ekstra airbag mellem forsæderne, der beskytter mod at støde hovederne sammen ved sidekollision. Den findes til gengæld i søsterbilen Seat Leon, der blev testet i 2020. Ikke desto mindre scorer Octavia samme 92 pct. i passagerbeskyttelse som Leon: Bortset fra ekstra belastning af brystkassen i dels den svære pæletest, dels frontalkollision med hele fronten, beskytter Octavia sine passagerer effektivt. Det gælder også hovedstøtterne på for- og bagsæder, der fungerer fint mod piskesmældsskader ved påkørsler bagfra. Hele ni airbags er standard, og her er aktive sikkerhedssystemer som aktiv linjevogter og automatisk nødbremse, der også opdager bløde trafikanter. Læs hele testen på euroncap.com 

Hvordan kører den?

Når der nu ikke er ændret på hardwaren i Octavias undervogn, er det ikke overraskende svært at mærke forskel på forgængerens og afløserens køreegenskaber. Octavia er også denne gang sat op til komfort med en halvblød og komfortabel undervogn, der sluger det meste. Den halvstive bagaksel bryder sig dog fortsat ikke om skarpe ujævnheder, der slår noget ufiltreret igennem. Styretøjet er præcist, men du får kun begrænset feedback fra underlaget. Fair nok, hvis du vil have en mere sportslig oplevelse, byder søsterbilen Seat Leon sig til. I øvrigt med samme, lange akselafstand og – som noget nyt – lidt bedre benplads på bagsædet.
Når nu tjekkerne – et langt stykke af vejen med stor dygtighed – sætter Octavia op til komfort, er det ekstra ærgerligt, at hjulstøjen er blevet mere tydelig sammenlignet med forgængeren. Her er tale om et hørbart tilbageskridt.

Hvordan er motoren?

Under hjelmen overbeviser Octavia – og her taler vi ikke bare om førnævnte gasdæmper, der selv holder hjelmen oppe. Nej, VW-koncernens to-liters dieselmotor er en ny konstruktion, hvor det både kan mærkes og høres, at gangkulturen er blevet forfinet. Og det i en grad, så vi ikke vil tøve med at kalde den nye TDI’er for en af markedets mest velopdragne oliebrændere lige nu. Det er næsten ærgerligt, at det på mange måder kommer for sent: Med de nye afgiftsregler kan du spare 23.000 kr. på i stedet at vælge Octavia med ladehybrid-teknik. Du skal med andre ord køre mange kilometer årligt for at vælge denne diesel. Men flittige firmabilister får et kompetent arbejdsredskab. Også fordi det syv trins automatgear med dobbeltkobling er med til at gøre dieseludgaven til en magtfuld overskuds-oplevelse.

Passer prisen?

Nej, ikke for denne dieseludgave. Og det skyldes de førnævnte nye afgiftsregler, der favoriserer ladehybrider, der kombinerer benzinmotor med en elmotor og et opladeligt batteri over diesel-varianter. Så nytter det ikke noget at diskutere, om ikke i hvert fald langturspendlere i virkelighedens verden slipper mindre CO2 ud med en diesel. Ladehybrid-varianten iV Plus til 340.000 kr. vil være et bedre køb for de fleste Octavia-ejere. I øvrigt er Octavia pænt udstyret. Topudgaven Style mangler intet. Med fine detaljer som navigation, adaptiv fartpilot, kromlister, bakkamera og nøglefri betjening mm. er den også de ekstra 33.000 kr. værd sammenlignet med den billigere Ambition.

Er der alternativer?

Ja, Octavia kommer til at kæmpe for at bevare sin position som topsælger i klassen. Især søsterbilen Seat Leon ST bliver en hård konkurrent, der endda er 30.000 kr. billigere med samme teknik og udstyr. For blot 7.000 kr. mere end Octavia – 370.000 kr. – kan du nu også få Golf 8 Variant, der modsat fem-dørs udgaven er opgraderet med samme lange akselafstand som Octavia.
Kan du nøjes med 130 hk er Peugeot 308 SW med 8-trins aut. gear og alt i udstyr væsentligt billigere til kampagneprisen 275.000 kr. Koreanske Kia Ceed SW 1,6 136 hk DCT Comfort Upgrade til 324.000 kr. er også noget billigere, men matcher ikke helt Octavia på plads. Det gør Ford Focus derimod. Med 150 dieselheste og 8-trins aut. er den et reelt og mere køreglad alternativ til 309.000 kr. Det er en stærk pris, der får Octavia til at se en smule dyr ud – også fordi den frivilligt har smidt et par trumfer i denne ombæring.

Konklusion:

For: Finish, komfort, plads og udstyr.
Imod: Hjulstøj, mere kompliceret betjening.
Hvilkenbil siger:

Skoda Octavia tager flere hop på stedet i stedet for reelle fremskridt i fjerde generation. Især den skærm-baserede betjening irriterer, hjulstøjen er blevet mere påtrængende og pladsen på bagsædet er ikke længere overlegen. Omvendt bevarer Octavia sin kompromisløse tilgang til at være det gyldne kompromis i alle enkeltdiscipliner. Det rækker akkurat til en fortsat status som femstjernet og anbefalelsesværdig.

FAKTA: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Style DSG

Vejl. pris, inkl. lev.: 363.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.260 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l
Forbrug i test: 18,8 km/l
Længde/bredde/højde: 469/183/147 cm
Bagagerum (min/max): 640/1.700 liter
Vægt: 1.487 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel med 7-trins aut. gear med dobbeltkobling
Effekt: 150 hk/360 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek.
Topfart: 222 km/t

Særligt standardudstyr Style:

3-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, digital instrumentering, 10” infotainmentskærm med navigation, DAB+ radio, Bluetooth med trådløs opladning af mobil, trådløs Apple Carplay, automatisk nødbremse, multikollisionsbremse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer, varme i forsæder, splitbagsæde, LED-lygter for og bag, ambiente-belysning, fjernlysassistent, elektronisk differentialespærring, p-sensor bag.
Metallak: 8.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
Matrix-LED forlygter: 15.500 kr., panorama-soltag: 18.000 kr., sportsundervogn: 2.550 kr., manuel styring af DSG-gear fra rattet: 2.200 kr.

jensv@hvilkenbil.dk

2 KOMMENTARER

  1. Langturspendlerne vil formentlig udlede mindre CO2 med diesel end med en plug-in benzinhybrid. Men skal en langturspendler reducere CO2 udledningen for alvor, så skal der køres på elektricitet. Med de batterier der er på markedet nu, er der efterhånden blot vanetænkning til hinder for at forlade fossilverdenen.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation