Fra december bliver det stort set umuligt at købe oktan 98 benzin i Danmark. Dermed slipper miljøet for det giftige stof MTBE, der bruges til at booste oktantallet.
Inden nytår er det slut med at tanke højoktan-benzin på danske tankstationer. I hvert fald på de 24 Statoil-tankstationer, der fortsat sælger oktan 98 benzin, skriver fdm.dk. Den dyre og potente benzin-variant udgår nemlig af produktion fordi salget af oktan 98 benzin i dag blot udgør 0,1 procent af det samlede benzinsalg. Ifølge Statoil giver det dermed bedre mening at bruge kapaciteten på raffinaderiet til andre benzinkvaliteter. Alene fra 2012 til 2011 styrtdykkede salget af oktan 98 med 80 pct. på Statoils tankstationer.
Udfasningen af højoktan benzin er godt nyt for miljøet. Det giftige stof kaldet MTBE, Methyl Tertiær Butyl Ether tilsættes nemlig for at booste oktantallet fra 95 til 98. Af samme grund indgik oliebranchen tilbage i 2000 en frivillig aftale med Miljøstyrelsen om gradvis udfasning af oktan 98, der har stået på siden maj 2001.
Danske bilejere skal dog ikke frygte, at manglen på blyfri oktan 98 kommer til at skade deres bilmotorer. Stort set alle biler i dag har en såkaldt bankesensor, der automatisk tilpasser motorens forbrænding til benzinens oktantal – som regel helt ned til oktantal 91 og som minimum ned til oktan 95. Kun ganske få specialbiler har et reelt behov for at køre på oktan 98. Til dem kan man købe additiver på flasker, som man så hælder på tanken i små doser, når man alligevel fylder benzin på bilen.
I øvrigt bliver Danmark ikke fuldstændigt tørlagt for højoktan-benzin: Shell fortsætter med sin såkaldte V-Power benzin, der har et oktantal på hele 99.