Sommervarmt bilsalg i september

0
181
Opel Karl var en glimrende mikrobil. Men for bilproducenterne er de svære at tjene penge på. Nu er den væk.

Mikrobilerne er igen på fremmarch og udgør mere end en fjerdedel af det samlede, danske bilsalg. Samlet er salget på vej mod ny rekord

Bilsalget fortsatte i september for ’fuld skrue’, og 2015 tegner uændret til at blive det sjette år i træk med rekord i bilsalget – over 200.00 indregistrerede personbiler. Salget i september lå 10 pct. over august, 23 pct. over september sidste år og for årets første ni måneder 9 pct. over 2014. Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører.

”Bilimportørerne er naturligvis ovenud tilfredse med den stigende efterspørgsel, som vi ser som tydelige tegn på stor aktivitet i erhvervslivet såvel som danskernes behov for øget mobilitet, og vi ser fortsat positivt på de kommende måneders aktivitet,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Men der er dog lidt skår i glæden. Efter en periode med tendens til, at danskerne igen købte lidt større biler, viser de nyeste tal, at de danske bilkøbere i september igen faldt tilbage til ’mikrobils-patten’.

Således steg antallet af indregistrerede mikrobiler – det såkaldte A-segment – fra 23,3 pct. i august til 25,4 pct. i september, hvilket også er pænt over det seneste års gennemsnit på 23,9 pct. Blandt klassens bestsellere er den nye Opel Karl (billedet), der blev Danmarks 6. mest solgte bil i september.

Minibilerne (B-segmentet) faldt til gengæld tilbage fra at udgøre 31,1 pct. af salget i august til 29,7 pct. i september. Mellemklasse-bilerne (C-segmentet) og firmabilerne (D-segmentet) gik også tilbage. Firmabilerne mest fra 9,5 pct. til 8,5 pct. andel af salget

”Vi tror ikke, at danskerne har behov for mindre biler. Det er i høj grad et spørgsmål om, at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Hvis man lavede en intelligent omlægning af bilafgifterne kunne langt flere køre i en lidt større bil, og det helt uden at belaste miljøet yderligere, og stadig opretholde statens provenu,” siger Gunni Mikkelsen.

Det samlede billede er dermed fortsat, at danske bilkøbere køber biler, der er markant mindre end i vores nabolande.

Fremkomsten af billige mikrobiler har gjort det væsentligt mere overskueligt for danske familier at have to biler i stedet for en, og det er den vigtigste grund til, at salget af nye biler været højt under det meste af krisen, også selv om forbruget ikke har været det, vurderer privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen.

Målt i kroner og øre er bilsalget helt klart stadig lavere end før krisen,” siger han i en kommentar til de nye tal.

De mest solgte mærker for personbiler i september måned var: VW med 1953, Peugeot med 1704, Skoda med 1488, Toyota med 1338 samt Citroen med 1263. Først i næste måned bliver det muligt at se, om den aktuelle skandale med VW-dieselmotorer påvirker VWs salgstal.

FAKTA:
B-segmentet (lille klasse) er stadig det største segment, efterfulgt af mikrobilerne i A-segmentet. C-segmentet er i september det tredjestørste segment. A- og C-segmentet ligger stadig tæt, og har fra år til dato ligget tæt, med en lille overvægt i A-segmentet.

A-segmentet, er med et antal på 4619 i september årets næstbedste måned og bilklassen tegner sig for 26 pct. af salget.
B-segmentet, er med 5297 biler i september måned, svarende til en andel på knap 30 pct. fortsat det største segment.
C-segmentet, er med 3718 biler og en andel på knap 21 pct. det tredjestørste segment i september.
D-segmentet, som er de store biler, har ligget nogenlunde stabilt i år men fortsat med en andel under 10 pct. af det samlede salg af personbiler, og i september var salget på 1524 biler.
E-segmentet, er ”premium” (større luksusbiler), og er i Danmark en meget lille del af markedet. Således udgør de blot under 2 pct. I september blev der solgt 307 biler, heraf var hele 121 elbiler, således udgør elbilerne knap 40 pct. af danskernes luksusbiler.
J-segmentet, de efterhånden meget populære såkaldte SUV’er, udgør med 1459 biler i september 8 pct. af markedet, og har vist en stigende tendens gennem nogen tid. Således udgjorde denne klasse ca. 4 pct. ved årets begyndelse.
M-segmentet, de såkaldte MPV’er, solgte 735 biler og opnåede en andel på knap 4 pct. i september. Det er lidt under årets begyndelse, hvor andelen var 5 pct.
F- og S-segmentet, luksus og sportsbiler, er i Danmark forsvindende små, under 300 biler om året i alt og således en ubetydelig del af bilsalget.

Elbiler, salget varierer betydeligt i de enkelte måneder, da salget af de mere almindelige størrelser af biler i betydelig omfang er drevet af salg til flåder. Salget i september sluttede på 234 biler, og er et markant fald fra august måneds 531, der dog var domineret af en enkelt handel på 400 biler.
Målt på årets første ni måneder ser vi et meget fint salg af elbiler på 1948 i år mod 911 sidste år for den samme periode. Således er salget af elbiler allerede 24 pct. over sidste års samlede salg og dermed det bedste salg gennem tiderne, om end elbiler fortsat udgør en meget lille andel af det samlede salg.
Kilde: De Danske Bilimportører

Bilsalg top 20 i september

1 PEUGEOT 208 702
2 VOLKSWAGEN UP! 692
3 TOYOTA AYGO 592
4 PEUGEOT 308 582
5 KIA PICANTO 558
6 OPEL KARL 535
7 VOLKSWAGEN POLO 487
8 SKODA FABIA 457
9 SKODA OCTAVIA 439
10 SKODA CITIGO 420
11 CITROEN C3 407
12 VOLKSWAGEN GOLF 395
13 TOYOTA YARIS 384
14 FORD FOCUS 372
15 FORD FIESTA 371
16 NISSAN QASHQAI 355
17 VOLKSWAGEN PASSAT 337
18 RENAULT NY CLIO 321
19 PEUGEOT 108 316
20 CITROEN C1 296

 

Læs også: Leasing – Audi vil tilbyde flere biler pr. aftale

henrikh@hvilkenbil.dk

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here