Stellantis sætter strøm til ambitionerne

stellantis

Stellantis – fusionen mellem Fiat Chrysler og PSA – investerer de kommende fem år 223 milliarder kroner i udvikling af elbiler.

Stellantis, der blev virkelighed kort efter årsskiftet, da franske PSA slog pjalterne sammen med italiensk-amerikanske Fiat Chrysler og samlede 14 bilmærker, har ambitiøse elbil-planer. PSA har i nogle år haft gang i den elektriske udvikling, hvorimod Fiat Chrysler må siges at være lidt af en elektrisk efternøler.

Koncernen vil producere biler, der kan køre minimum 500 kilometer og op mod 800 kilometer på en opladning, og ambitionerne rækker ifølge britiske Financial Times så vidt, at fire ud af fem Stellantis-biler i 2030 skal være rene elbiler og resten hybrider.

Topchef Carlos Tavares lover, at Opel/Vauxhall allerede i 2028 udelukkende sælger elbiler. Stellantis’ elektriske ambitioner på det amerikanske marked er knap så store.

Carlos Tavares bebuder desuden, at udgifterne til at købe og eje en elbil i 2026 skal være de samme som omkostningerne ved at købe og eje en benzindrevet bil. Og her taler vi altså i rå priser og helt uden de afgiftslettelser, som elbilerne i en del lande er tilsmilet af.

Vil selv producere batterier

Stellantis vil nå frem til den prisudligning ved blandt andet selv at stå for produktionen af batterierne og dermed bringe prisen på elbilernes p.t. dyreste enhed ned. Planen er at åbne fem batterifabrikker før 2030, heraf tre i Europa. Den ene i Termoli i Italien, hvor koncernen allerede producerer benzinmotorer, en i Tyskland og en i Frankrig. Sidstnævnte skal drives i samarbejde med den franske olie- og energi-gigant Total.

Især samarbejdet med Total virker som en genistreg, for når først de store oliefirmaer for alvor lægger an til at tage afsked med det sorte guld, omstille produktionen og investere i en grøn fremtid, så er der med deres milliarder til rådighed basis for en seriøs fremdrift i udviklingen af batterier til elbilerne.

Allerede i 2024 formoder Stellantis, at prisen på batterier vil være reduceret med 40 procent sammenlignet med prisen i dag. Samme år ventes to typer batterier klar – et med særdeles højt energiindhold og et uden nikkel og kobolt. To år senere satser Stellantis på at kunne masseproducere første udgave at det såkaldte “faststofbatteri”, også kaldet fremtidens batteri. Frem mod 2030 forventer man at kunne skære yderligere 20 procent af fremstillingsprisen.

Strøm til 480 kilometer på 15 minutter

De næste tre til fem år lancerer Stellantis otte nye elbiler, og fire platforme dedikeret til elbiler er i øjeblikket i støbeskeen. De to mindste, STLA Small med en officiel rækkevidde på op til 500 kilometer og STLA Medium til de lidt større og dyrere biler med op til 700 kilometers rækkevidde er tænkt til det europæiske marked. De to sidste platforme er primært til USA og vil kunne klare op til 800 kilometer.

De højestydende af batterierne vil i teorien kunne “tanke” strøm til op mod 480 kilometers kørsel på et kvarter.

Samtidig med lanceringen af de elektriske ambitioner offentliggjorde Stellantis de tilhørende slogans for koncernens 14 bilmærker. Ikke alle er lige mundrette, nogle synes alt for lange, andre er nærmest håbløse.

Hvilkenbil hælder til at være mest imponeret af Opel/Vauxhalls slogan.

Døm selv:

Citroën: Citroën Electric: Well-Being for All!

DS: The Art of Travel, Magnified

Opel/Vauxhall: Green is the New Cool

Peugeot: Turning Sustainable Mobility into Quality Time

Abarth: Heating Up People, But Not the Planet

Alfa Romeo: From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo

Chrysler: Clean Technology for a New Generation of Families

Dodge: Tear Up the Streets… Not the Planet

Fiat: It’s Only Green When It’s Green for All

Jeep: Zero Emission Freedom

Lancia: The Most Elegant Way to Protect the Planet

Maserati: The Best in Performance Luxury, Electrified

Ram: Built to Serve a Sustainable Planet

Commercial Vehicles: The Global Leader in e-Commercial Vehicles

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here